[ Annons ]

Ny rapport från Fastighetsägarna och Svensk Handel tar sikte på framtiden på landets stadskärnor. I fem punkter har de sammanställt en strategi för hur attraktiva städer kan skapas.
Publicerat 20 februari, 2015

Fem steg till levande städer

Ny rapport från Fastighetsägarna och Svensk Handel tar sikte på framtiden på landets stadskärnor. I fem punkter har de sammanställt en strategi för hur attraktiva städer kan skapas.

 

[ Annons ]

”Stadens utveckling är avgörande för fastighetsbranschen. Oavsett hur mycket tid, engagemang och pengar som går in i en fastighet så är det slutligen det som finns runt omkring den som avgör dess värde. Det är stadens folkliv, arbetstillfällen, handel och innovationer som genererar branschens lönsamhet och därmed även dess investeringsvilja. När det gäller handeln är trenden tydlig. Stadskärnorna ser ut att förlora matchen mot externhandeln.” Så inleder Rudolf Antoni, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna GFR, rapporten Levande stadskärnor som Fastighetsägarna tagit fram med Svensk Handel.

I rapporten presenteras en enkät, gjord med 600 medlemmar i Svenska Stadskärnor,  som  konstaterar att bilen är det vanligaste färdmedlet vid handel. På andra plats kommer att promenera. Enkäten visar också att e-handeln tvingar handelsbranschen generellt att tänka nytt och framåt.

I fem punkter har sedan rapportförfattarna sammanfattat strategier för hur den levande staden kan skapas.

1. Planera stadens helhet
”Planering av handelns platser kan inte överlåtas till individuella handlare eller enskilda fastighetsbolag. På samma sätt som en stadstrafiksystem är en helhet där alla delar måste fungera tillsammans, krävs politiska helhetsgrepp för att skapa både lönsam handel och attraktiv stadsmiljö.”

2. Storleken har betydelse
En lösning som är självklar i den stora staden kan vara förödande i den lilla kommunen. Ökad rörlighet, på nätet och i geografin, gör att det för mindre städer kan vara bättre att slå vakt om en lönsam handel med mindre volym i stället för att försöka konkurrera med de större städernas överlägsna utbud.”

3. Möt utmaningen från e-handeln
”En positiv strategi för att möta handeln på nätet är att koncentrera kvarvarande fysisk handel till färre platser med bättre utbud.”

4. Positiv hantering av bilen
”Dagens ”vanebilister” bör hellre inviteras till stadskärnan genom smidigare parkering och bättre kollektivtrafik och därigenom ”omvandlas till gångtrafikanter.”

5. Samlat grepp och ansvar
”Framgångsrika stadskärnor förutsätter en mer samlad organisation med gemensam budget och genomförandekraft.”

 

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]