I sommar ska det nya mobilitetshuset i Sege Park, Malmö blomma upp. Sveriges största parkeringshus i trä ska själv samla in dagvatten för att hålla liv i fasadernas grönska.
Det framväxande bostadsområdet Sege Park ska bli en av Malmös klimatsmartaste stadsdelar. Inte minst områdets parkeringshus som byggts för att kunna samla in vatten både från taket och omliggande gator för att bevattna husets gröna fasader. De tre växtväggarna på sammanlagt 1 500 kvadratmeter ska gynna biologisk mångfald, reglera temperaturen och bidra till trivseln i området.
– Fasaderna kommer att behöva mycket vatten. Genom att ta vara på regnvattnet använder vi resurserna på ett effektivt sätt samtidigt som stadens dagvattensystem avlastas, säger Lotta Hansson, hållbarhetsstrateg på Parkering Malmö.
Mobilitetshuset i Sege Park drabbades av förseningar och ökade kostnader på grund av förändrade förutsättningar som pandemi, kriget i Ukraina och efterföljande inflation. Huset invigdes senare än planerat, i november 2022, och växterna som ska täcka husets fasader ska komma på plats i år.
– Det som gjort att det dragit ut på tiden är upphandlingen av växtväggen. Vi är noga med att det ska vara en stor variation av växter som klarar olika typer av väder och vi behöver hitta en aktör som kan sköta den åt oss, säger Lotta Hansson.
Det som gjort att det dragit ut på tiden är upphandlingen av växtväggen.
Vattnet leds ner till ett vattenmagasin som formats som en omvänd sexa under huset, för att passa mellan de betongplintar som utgör byggnadens grund. Magasinet består av plastkasetter förseglade med gummiduk. Från magasinet ska vattnet sedan pumpas upp till 160 växtlådor i cortenstål som placerats på fasaden.
Takytan på 3 000 kvadratmeter ger ungefär en tredjedel av det vatten som växtväggarna behöver. Genom ett samarbete med VA Syd i EU-projektet Rewaise har Parkering Malmö med god marginal fått tillgång till resten. Dagvattnet leds in till husets vattentank från två intilliggande gator.
– I stället för att skicka ut vatten från huset gör vi tvärtom. Vi minskar belastningen på den närliggande ån som tar emot vatten från flera områden i Malmö, säger Lotta Hansson.
Vi kommer att veta hur alla våra satsningar faller ut först när de som ska bo här har flyttat in och funnit sig tillrätta.
Vattenmagasinet, ledningar och växtlådorna är på plats i parkeringshuset och vattenkvalitén i magasinet har testats med gott resultat. Kvalitén på vattnet följs upp för att det också ska kunna användas till annat än bevattning.
Byggnaden är helt i trä med solceller på taket, fastighetsbatterier och smarta lösningar för att optimera energianvändningen. Det finns över hundra laddplatser för elbilar, bilpool och cykelpool med elfordon och en affärslokal där företaget Drevet flyttat in. De arbetar med att främja delandelösningar på uppdrag av områdets ekonomiska förening.
– Vi kommer att veta hur alla våra satsningar faller ut först när de som ska bo här har flyttat in och funnit sig tillrätta. Bilpoolen går redan bra och det håller på att utvecklas en delandekultur i området, säger Lotta Hansson.
Inom projektet Rewaise märks också kollektivhuset Röda Oasen som första svenska flerfamiljsboende med renat dagvatten till tvätt och toaletter. Tekniken som används är en ny sorts torktålig membranrening som tar bort bakterier och partiklar. Lösningen sparar 475 000 liter dricksvatten per år.
HANTERING AV DAGVATTEN PÅ PARKERINGSYTOR
Klimatförändringarna för med sig allt mer nederbörd och allt kraftigare skyfall. Asfalterade parkeringsplatser tar mycket mark i anspråk och bidrar till problemet när vattnet inte infiltreras ner i marken, leds bort eller tas tillvara för användning som i mobilitetshuset i Sege Park. Det finns dock lösningar.
I projektet Klimatsäkrad stad har ett system för multifunktionell dagvattenhantering utvecklats. De blågrå-gröna systemen (BGG) hanterar samtidigt både dagvatten, transportbehov och växtlighet. Intresset för systemet ökar och det har börjat implementeras i några kommuner, som Uppsala, Stockholm och Vellinge.
Basen i konceptet är ett så kallat öppet förstärkningslager med makadam där de minsta fraktionerna tagits bort för att skapa rum för vattnet. Ovanpå förstärkningslagret kan olika konstruktioner placeras, som hårdgjorda ytor, växtbäddar och trädgropar. Det kan också kombineras med diken eller dammar som fördröjer och renar vattnet ytterligare.
De hårdgjorda ytorna kan vara genomsläppliga men behöver inte vara det. Om ytan är tät leds vattnet ned till förstärkningslagret genom brunnar eller dylikt i stället för att infiltreras ner i lagret. Det finns många olika sorters genomsläppliga markbeläggningar, till exempel gräsarmering, grus och permeabel betongmarksten eller asfalt.
Växtbäddarna (träd, buskar, gräs och/eller perenner) renar dagvattnet genom direkt upptag av föroreningar och genom att de skapar en miljö med mikroorganismer som bryter ned dem. Extra effektiv är reningen om biokol blandas i växtsubstraten. Den nedsänkta planterings-ytan skapar samtidigt en fördröjningszon för vattnet vid skyfall.
– Systemet kan användas för vilken parkeringsyta som helst. Bygger man en parkering tycker jag den ska ha någon form av dränerande konstruktion. Att bygga på det gamla sättet skapar problem och det finns lösningar som inte är särskilt dyra, säger projektledaren Björn Schouenborg.