Att transporter till och från fastigheterna är en del av hållbarhetsarbetet är en självklarhet. Men allt fler fastighetsbolag försöker stadsutveckla på en bredare horisont för att möjliggöra ett hållbart liv för fler.
Om man som Fabege har föresatt sig att leverera klimatneutral förvaltning till år 2030 krävs det att man tar kontroll över alla utsläpp som är kopplade till verksamheten. Då är inte minst transporterna viktiga.
För att utvärdera, och även för att sätta press på sig själva att bidra till att nå 1,5-gradersmålet enligt Parisavtalet, ansökte Fabege 2019 till Science Based Targets initiative (SBTi). Det innebär att bolaget med 2018 som basår ska halvera utsläppen inom scope 1 och 2 till senast 2030, samt att man åtar sig att mäta och minska scope 3-utsläppen.
Det senare är alltså sådant man inte direkt kan råda över – som att ta sig an sina hyresgästers anställdas transporter.
Men först det något enklare, hur den egna personalen transporterar sig. Mellan Fabeges fem kontor i Stockholm ska alla anställda, som inte cyklar eller åker kollektivt, köra el- eller miljöbil.
– Våra fastighetstekniker som åker i tjänsten använder endast eldrivna fordon. Vår fordonspolicy avseende förmånsbilar är att alla fordon ska vara eldrivna, säger Johnny Pettersson-Springer, chef affärsområde parkering och mobilitet.
Hans titel ger för övrigt en viss indikation på hur man valt att prioritera transportfrågor.
Vår fordonspolicy avseende förmånsbilar är att alla fordon ska vara eldrivna,
Pandemin, med förändrade arbetsmönster, är en orsak till färre resor mellan områdeskontoren. Men också att man fortsatt aktivt arbetat för att skapa nya mönster.
– Våra förvaltnings- och driftorganisationer har sin bas på respektive marknadsområdeskontor, men vi kan se att kollegor som jobbar över gränserna tenderar att åka mellan våra olika kontor i mindre utsträckning för enskilda möten numera, säger Johnny Pettersson-Springer.
För de som inte har tillgång till en eldriven bil eller en förmånsbil, så finns en intern bilpool i Arenastaden där Fabege har sitt huvudkontor. Och samåkning uppmuntras.
– Om man exempelvis ska åka på ett möte till ett annat marknadsområde, kan man på en bokningssajt se om nån annan medarbetare också ska det, och göra en ”car-share”, säger Johnny Pettersson-Springer.
Men han erkänner att det kommer ta lite tid, eftersom samåkning inte är ett invant mönster.
Det kanske tydligaste exemplet på hur man tagit sig an att hjälpa sina kunder att effektivisera transporterna är bolaget Urban Services.
Bolaget, som ägs av Fabege tillsammans med Ragn-Sells, har minskat de direkta transporterna i Arenastaden genom att leveranser, returhantering och återvinning hanteras i ett gemensamt logistik-flöde. Urban Services står för 90 procent av alla transporter i Arenastaden i Solna, vilket har minskat antalet transporter i området med uppskattningsvis uppemot 80 procent.
I en samlastningscentral, en så kallad ”hubb”, lämnar och hämtar alla transportörer sina paket. Paket som ska till butiker och kontor i området körs sedan ut med eldrivna miljöfordon på ett samlat och strukturerat sätt.
– Vårt mål är att inte köra luft. Bilarna ska vara fulla oavsett vad det är för innehåll som fraktas. Det ska inte finnas någon tom lucka, säger Matthias Thoursie, vd för Urban Services.
Det finns ingen poäng i att det kommer fem bilar till ett kontor per dag, när vi kan ta allt på en körning.
Samlastningen innebär att Urban Services inte bara är brevbärare, eller bara sopgubbar. På ett genomsnittligt kontor behöver man ta emot gods och transporter i snitt tre till fem gånger per dag.
– Våra lastbilar är utformande för att kunna ta allt möjligt, för att minimera antalet transporter. Det finns ingen poäng i att det kommer fem bilar till ett kontor per dag, när vi kan ta allt på en körning.
Matthias Thoursie menar att kunderna dessutom uppskattar det personliga i att veta vem som kommer. Dessutom tar man hand om alla former av avfall och gör en bättre sortering, vilket ökar andelen som går till materialåtervinning eller återbruk. Bland annat transporterar Urban Services mycket till och från Fabeges återbrukshubb i Solna Business Park.
– Att vi kan ta hand om byggavfall är det många kunder som uppskattar nu, med anledning av Scope 3 och Agenda 2030. Man behöver ju veta vart ens grejer tar vägen, säger Matthias Thoursie.
I det stora reportaget Kontorsexperimentet berättade vi hur Fabege samarbetar med KTH-forskaren Markus Robèrt som grundat Cero-modellen, en vetenskaplig metod som används för att kartlägga resvanor och beteenden. Här blir effekten av ett kontors placering tydlig.
– Placeringen av arbetsplatsen är en av de absolut viktigaste klimatåtgärderna för många företag och organisationer. Om arbetsplatser börjar anpassa sig efter var människor bor, i stället för tvärtom, kan det få stora effekter, säger Markus Robèrt i reportaget.
Om arbetsplatser börjar anpassa sig efter var människor bor, i stället för tvärtom, kan det få stora effekter.
Enligt den analys man gjort så har företagen i Arenastaden på tre år minskat sina utsläpp med 46 procent. Slutsatsen är att den geografiska förflyttningen när man byter kontor gör skillnad. Gamla vanor bryts och många inser att det faktiskt går lika smidigt att åka kommunalt eller ta cykeln till kontoret.
– Vi introducerar dessa möjligheter även för våra hyresgäster och hoppas att vi tillsammans kommer bidra till ett ökat hållbart resande, säger Johnny Pettersson-Springer.
Än så länge mest på marginalen, men idémässigt viktiga, är de tre kontorshubbarna, eller WAW-kontoren (Work Away from Work), som Fabege erbjuder sina hyresgäster i Hammarby Sjöstad, Arenastaden och Solna Business Park. Genom att anställda, som kanske bor på andra sidan stan, kan arbeta en eller ett par dagar på något av WAW-kontoren sparas mycket pendlingstid.
Men Johan Belin, chef förvaltnings- och teknikstöd, konstaterar att man har en bit kvar på resan. Inte minst när det kommer till de transporter som leverantörer som exempelvis städbolag står för.
– Det är inskrivet i våra ramavtalsmallar att de måste använda miljöfordon. Annars kommer vi inte att anlita dem, säger Johan Belin.
Har det varit några problem att få dem att gå med på det?
– Som det ofta är när man gör en stor omställning, så är det inte alla som kan leva upp till det på en gång. Det vi kan göra är att försöka hjälpa dem med det, och i vissa fall ge dem lite tid för omställningen, säger Johnny Pettersson-Springer.