Johan Mann, vd på Fastigo.
Publicerat 4 mars, 2024

Fastigo får förstärkning av AI

Nu tar Fastigo AI till hjälp för snabbare och mer precis rådgivning i arbetsgivarfrågor.

Det är en så kallad AI-paralegal som Fastigo, tillsammans med en data science-byrå, nu har utvecklat. En slags kvalificerad artificiell juristassistent som ska vara både intuitiv och användarvänlig. I nuläget är det rådgivarna som kommer att använda AI:n till att ta fram underlag till de frågor som medlemmarna har.

– Vi är framför allt experter på arbetsrätt, men hanterar ofta oro eller andra känslor som man som arbetsgivare kan ha i kniviga frågor kring personal. I framtiden kommer AI:n möjligtvis att besvara rutinmässiga frågor, men det kommer i så fall framgå att det är en maskin som svarar. Relationen vi har med våra medlemmar är genuin; det är helt centralt att fortsätta så, att vi utstrålar värme och trygghet, säger Johan Mann, vd på Fastigo

[ Annons ]

Tekniken ska hjälpa rådgivarna att snabbare ta fram juridiska underlag så att de kan fokusera mer på relationen till medlemmarna. Denna ”AI-paralegal” kommer att kunna göra ett arbete som motsvarar grundläggande utredningsarbete åt Fastigos rådgivare och förhandlare.

– En typisk fråga kan handla om uppsägningstid för någon som varit anställd ett visst antal år. En annan fråga kan handla om vilket lönespann en fastighetsskötare som jobbat i ett visst antal år kan ligga inom. AI:n letar i Fastigos unika lönestatistik och tar fram ett underlag till svar, vilket tar bort en onödig tidskrävande arbetsuppgift. På så sätt kan rådgivarna lägga mer tid på det som gör skillnad, att ta djupare samtal med medlemmarna, säger Johan Mann.

Syftet med att använda AI är att förbättra och förenkla juridisk informationsinsamling och därmed göra den processen mindre tidskrävande.

– På så sätt kan vi frigöra tid till att dyka djupare i de mer komplicerade frågorna som en del av våra medlemmar brottas med, säger Johan Mann.

Det finns öppningar i systemen för vidare utveckling.

– Sannolikt kommer vi använda AI i framtiden på sätt som vi inte kan föreställa oss idag. Vi som organisation och alla vi medarbetare lär oss hur vi bäst använder AI för att förstärka den kompetens vi redan har. Dessutom är det roligt, säger Johan Mann.

Kan ni garantera att AI:n svarar rätt? Finns det risk att AI:n får för sig att ge andra råd än de korrekta?

–Vi har ett stort ansvar att den rådgivning vi ger är tillförlitlig ur ett arbetsrättsligt perspektiv. Utmaningen med AI:n är att den inte tänker som en jurist. Hantverket och erfarenheten i att värdera rättskällor mot varandra, och att presentera svaret så att det är begripligt och relevant för den specifika situation som medlemmen befinner sig i är det som är vårt fokus. Vi kommer aldrig att släppa i väg några svar som inte är faktagranskade av en rådgivare. Vad AI:n ska göra är hjälpa till med underlag som tar onödig tid att ta fram, säger Johan Mann.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]