Jenny Rungegård är affärsområdeschef för Castellum i Växjö. Foto: Jonas Ljungdahl
Publicerat 4 november, 2020

Trender att ha koll på när pandemin är över

Tydligast är hur coronapandemin tvingat oss att omvärdera hur vi arbetar. Men vi har också börjat umgås, shoppa och förflytta oss på andra sätt. Här finns möjligheter att utveckla smarta tjänster kopplade till fastigheter.

FYSISK HANDEL BLIR DIGITAL: LIVE SHOPPING LOCKAR UNGA

[ Annons ]

Live shopping är ett sätt för handlare att bygga en närvaro både online och offline. Kanske kan det i förlängningen också stärka den fysiska butiken.

Live shopping kombinerar en livesändning från en butik med interaktiva element som chatt, likes och emojis. Samtidigt kan kunderna klicka på och köpa de produkter som visas upp på skärmen. Detta sätt att digitalisera den fysiska butiken tog verkligen fart under coronapandemin.

– Även när världen återgår till det normala kommer live shopping att finnas kvar. Jag hoppas och tror att det är så här vi kommer att handla online i framtiden, säger Sophie Abrahamsson.

Hon är chief brand officer på det svenska företaget Bambuser som tagit fram ett verktyg som gör det möjligt att streama sin shoppingupplevelse i realtid. Något som redan är stort i Kina.

– Ju yngre du är desto mer naturligt är det att handla på det här sättet. -Generation Z är vana vid att växla mellan online och offline, och är uppvuxna med att titta, skapa och interagera genom video, säger hon.

Live shopping kombinerar en livesändning från en butik med interaktiva element som chatt, likes och emojis. Samtidigt kan kunderna klicka på och köpa de produkter som visas upp på skärmen.

Julie Améen, ansvarig för digitala tjänster och smarta städer på Atrium Ljungberg.

LOKALT FOKUS: UNDERLÄTTAR NÄRA HANDEL MED APP

Det började långt innan – men under coronakrisen har det lokala blivit än viktigare. En app för att dela varor och tjänster underlättar.

Julie Améen, som sedan ett år tillbaka är ansvarig för digitala tjänster och smarta städer på Atrium Ljungberg, ser en tydlig trend där vi allt mer vill koppla upp oss på vårt lokala sammanhang. Det skapar nya mönster och beteenden, där exempelvis mikromobilitet är ett nytt beteende som utmanar gamla strukturer i staden.

Ett annat exempel är hur Atrium Ljungberg nu lanserar CitylifeTech, som handlar om att koppla på digitala tjänster till sina fastigheter och stadsdelar. Först ut i ett pilotprojekt är Nobelberget med 68 lägen-heter som i dagarna ska börja använda appen ALife Home.

– Sverige är ett uppkopplat land och det finns en stor vana vid smarta tjänster och att konsumera digitalt. Coronakrisen har ytterligare ökat efterfrågan på digitala verktyg och tjänster som underlättar för att leva, besöka och verka i staden.

Appen kopplar ihop de boende med lokala aktörer nere i Sickla centrum. Till en början innehåller appen tjänster och erbjudanden från lokala aktörer som butiker och restauranger, cykeldelning samt en ”community”, där man kan dela tjänster med varandra.

Jenny Rungegård är affärsområdeschef för Castellum i Växjö. Foto: Jonas Ljungdahl

UTE ÄR DET NYA INNE: KONTORET DÄR INGEN KLAGAR PÅ VENTILATIONEN

2020 är året då vi började umgås utomhus i sällan skådad omfattning. På Castellum i Växjö hoppas Jenny Rungegård att kontoret i det fria ska användas även när det börjar kyla.

Jenny Rungegård är affärsområdeschef för Castellum i Växjö och redan 2015 fick hon idén till ett utomhuskontor. Hon satt inne på kontoret och såg genom fönstret hur kollegerna på området umgicks utanför över en kopp kaffe.

– Jag såg hur det försiggick ett givande utbyte och tänkte ”varför ska vi begränsa oss till fyra väggar?”. Jag slog en signal till vår kontorsutvecklare och sedan blev vi först i Sverige, och troligen i Europa, med ett utomhuskontor, säger hon.

Fortsätter smittspridningen så är uteumgänge det bäste alternativet till isolering. För de flesta håller nog med om att videoumgänge inte är lika socialt fungerande som fysiska möten. Jenny Rungegård är övertygad om att man mår bättre av att förlägga en del av arbetstiden i det fria. Det stöds också av forskning som visar att stressen minskar och välbefinnandet ökar när man är utomhus.

– Personligen försöker jag vara så mycket utomhus som möjligt, särskilt när jag har mycket att göra. Årstiden är inget hinder. Jag tycker snarare det blir väldigt krispiga och effektiva möten på vintern!

Utomhuskontoret ligger i det gamla regementsområdet där Castellum har sitt Växjökontor. Man hyr också ut kontor till omkring 90 olika företag. Utomhuskontoret är öppet för alla medarbetare i dessa företag med sina 300 kvadratmeter och aktivitetsbaserade miljöer. Här finns mötesrum med glastak, ett ståbord med mjukt underlag och flera olika sittgrupper för enskilt arbete och för grupper. Uppkopplingen sker automatiskt och eluttagen vid varje arbetsplats drivs av solcellerna på taket.

– När det kommer en lite större grupp hit sätter de sig nio gånger av tio i ”konferensrummet”, eftersom det känns mest bekant.  Jag skulle önska att fler använde ståbordet, som är väldigt bekvämt med sitt speciella underlag, säger Jenny Rungegård.

 Hon uppskattar att ungefär hälften av de omkring 1 200 anställda någon gång har nyttjat den möjligheten.

– Det är svårare än man tror att ändra invanda mönster. Särskilt när man kommer med en helt ny produkt. Jag får ofta höra ursäkter om att man inte hinner ha möten utomhus. Den vanligaste reaktionen efteråt är ”vad bra det gick”!

 Castellum utvärderar alltid möjligheten till utomhuskontor i planeringen när man bygger nytt. Ett finns redan i Västerås och det är på gång på flera orter.

Fem tips för utejobbet
• Se till att det finns el och uppkoppling.
• Satsa på bra ergonomi i inredningen.
• Skaffa blänkskydd för datorerna. Då kan man välja om man vill sitta i sol eller i skugga.
• Testa olika arbetsuppgifter för att se hur de fungerar utomhus.
• Vinterbona kontoret med värmeslingor i möblerna och komplettera med filtar.

[ Reportage ]
[ Nyheter ]
[ Krönikor ]