[ Annons ]

Allt fler ser elbilen och laddning som en del av ett större ekosystem för hållbar mobilitet.
Publicerat 17 december, 2024

Laddat läge

Gör allt på en gång! Det är Fastighetsägarnas Daniel Bergströms tips så att du slipper göra om kraven på laddplatser till årsskiftet en gång till 2027.

Redan i dag finns det krav på att nybyggda kommersiella fastigheter med minst 10 parkeringsplatser ska erbjuda minst en laddpunkt. Med det nya direktivet utökas kravet till att även gälla befintliga kommersiella och publika fastigheter.

Det nya EU-direktivet som börjar gälla från årsskiftet innebär till exempel att köpcentrum, idrottshallar och kyrkor som har 20 parkeringsplatser eller fler måste erbjuda minst en laddpunkt.

[ Annons ]

Daniel Bergström, energispecialist på Fastighetsägarna Service, har bra insyn i arbetet, både utfört och kommande. Han konstaterar att det är många frågor om hur lagen ska tolkas, och att många ligger efter med planeringen.

– Spontant vill jag säga ja, även om det inte är baserat på något inflöde av förfrågningar hos oss. Men tänker man bara på alla matbutiker är det inte många av de jag besöker som har laddstationer på plats. Så jag tror att det nog är många som ligger efter, och som jobbar febrilt för att bli klara. Och nu börjar det ju verkligen att dra ihop sig.

Det gäller att inte bara tänka på nästa års krav på laddstationer utan även på de som kommer senare. Det är Fastighetsägarnas energispecialist Daniel Bergströms tips så att du slipper göra om kraven på laddplatser till årsskiftet en gång till 2027.

Det finns också förslag på att kraven ska skärpas ytterligare från och med 2027, då kravet blir en laddstolpe per tionde parkeringsplats. Daniel Bergström rekommenderar att fastighetsägare därför bör tänka långsiktigt, och skaffa stolpar för eventuellt kommande regler.

– Generellt är det ändå så att om man ska dra ut en matning och hela den biten, då är det oftast klart fördelaktigare att förbereda för framtiden. Två år går ganska snabbt och sen ska man hålla på med detta igen. Görs allt på en gång slipper man tänka på det.

Vad händer om man inte har löst detta till den 1 januari? Blir det böter då?

– Är det inte på plats bryter man emot reglerna. Och då är det kommunens byggnadsnämnd som är tillsynsmyndighet och ska se till att kravet efterlevs. Byggnadsnämnden kan ingripa genom ett åtgärdsföreläggande – ett krav på att det måste åtgärdas inom ett skäligt tidsspann. Gör man inte det kan jag tänka mig att det blir nån form av vite.

Till sist, vad bör fastighetsägare tänka på vid valet av laddstolpar?

– Det ska dels vara ett erkänt fabrikat, dels att man använder en teknik som är mer skalbar så att man kan bygga upp och utöka framöver. Det är också viktigt att använda ett öppet kommunikationsprotokoll, Open Charge Point Protol, så att man inte är låst till en specifik leverantör.

FINANSIERING AV LADDSTOLPAR

Som kommersiell aktör ansvarar man för finansieringen. Enligt förordningen (2019:525) kan aktörerna inte få statligt stöd till installation av laddningspunkter för elfordon som omfattas av lagkraven.om statligt stöd för installation av laddningspunkter för elfordon inte bevilja stöd till det som är ett lagkrav. Det finns alltså inget bidrag att söka likt Ladda bilen, där bostadsrättsföreningar, företag och andra organisationer som vill erbjuda laddning för elfordon för boende och anställda kan ansöka om pengar från Naturvårdsverket.

Myndigheten erbjuder däremot investeringsstödet Klimatklivet, där bland annat de som vill etablera publika laddstationer kan ansöka om bidrag för upp till 70 procent av investeringskostnaden. Men det är pausat just nu på grund av det stora antalet ansökningar som har eller ska få bidrag.

Antalet laddstationer som får stöd från Klimatklivet ökade kraftigt under 2023. 823 miljoner kronor beviljades i stöd till laddstationer över hela landet. Det beräknas ge 56 900 nya ladduttag för personbilar och tyngre fordon.

Hittills har över 180 000 ladduttag/laddpunkter, varav 15 900 vid publika laddstationer, fått stöd från Klimatklivet. De flesta av de övriga, 142 500 laddpunkter, är laddning för boende och anställda.

Källa: Naturvårdsverket


SEMIPUBLIK UTDELNING AV LADDGULDET

Allt fler väljer att erbjuda laddning även för allmänheten. Det är en tydlig tendens när nomineringarna till Laddguldet 2024 summeras.

I år har 2030-sekretariatet, som drog igång priset Laddguldet 2017, särskilt vänt sig till kommuner och fastighetsägare som bidragit till den växande flottan av laddbara fordon. Priset delas ut nästa år, men Agnes Bondelid, kommunikatör på 2030-sekretariatet, kan redan nu urskilja trenderna bland de nominerade.

Framför allt ser hon en tendens att ”inte bara räkna laddstolpar” utan det handlar om en betydligt bredare omställningskalkyl som också inkluderar en prognos över hur elbilsanvändningen beräknas se ut över tid.

– Delvis utgår man såklart från målgruppens elbilsanvändning. Men allt mer även som en del av ett större ekosystem för hållbar mobilitet, där elbilen är en, men inte hela, lösningen. Laddinfrastrukturen planeras i en kontext där flera insatser görs för att skifta beteende, som samlastning, ruttplanering, bildelning eller utökad kollektiv-, cykel- och gångtrafik.

Agnes Bondelid konstaterar att bidrag har lämnats av allt ifrån skidorter till transportföretag och bostadsrättsföreningar.

– Det vittnar delvis om den bredd av aktörer som är direkt berörda av elektrifieringen, och som behöver sätta sig in i och tillgängliggöra infrastrukturen för sin målgrupp. Och även i det ansvar som faller på de som äger lokaler och mark där fordon rör sig och parkerar.

Är det något särskilt som sticker ut?

– Ja, semipublik laddning. Alltså att allt fler som installerar laddning för en specifik målgrupp också väljer att öppna laddning för allmänheten. Antingen generellt eller under de tider då den primära kunden inte nyttjar laddplatserna. Ett effektivt sätt att nyttja befintlig infrastruktur och den parkeringsyta som annars står tom.

Några innovationer?

– Det är svårt att utläsa från nomineringarna. Men vi kan ju se att andra saker än just bara stolpen blir viktig. Det handlar bland annat om smarta betallösningar, samarbeten mellan olika aktörer och om att skapa attraktiva miljöer runtomkring laddplatserna.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]