Hyresgäster ska inte få presentkort om de anmäler brister i sitt boende. Det måste vara på eget initiativ, menar Marcus Kjellin på Hyresgästföreningen Mitt, som kommentar till hur deras lokalförening agerat.
I går måndag publicerade vi en artikel om hur Hyresgästföreningen i Strängnäs lottar ut presentkort till hyresgäster som fotograferar brister i underhåll. Föreningen har delat ut ett brev till sina medlemmar med uppmaningen att dokumentera brister, och illustrerat med ”skräckbilder” som hämtats på nätet och inte har något samband med felaktigheter eller brister som kan läggas på hyresvärdar.
Förbundsledningen för Hyresgästföreningen vill inte kommentera denna metod, utan menar att ansvaret för lokala föreningen ligger hos regionerna. Marcus Kjellin är förhandlingsstrateg på Hyresgästföreningen Mitt, dit Strängnäs hör.
Han säger till Fastighetstidningen att man ska se detta brev som en del i det arbete som Hyresgästföreningen gör inför förhandlingarna.
– Vi får alltid reaktioner när det kommer till hyreshöjningar som ska hanteras i förhandlingarna. Det vi sett de senaste två åren med höga yrkanden, från inte minst privata värdar, är att har det varit fler klagomål. Innan pandemin med låga hyreshöjningar var det ganska lugnt från hyresgästerna inför förhandlingarna, säger Marcus Kjellin,
Han anser inte att det är fel av Hyresgästföreningen att ta in synpunkter om brister, men att de inte ska vara ställföreträdande felanmälningar.
– Man ska i första hand kontakta sin hyresvärd om det finns brister.
Är det en bra metod att uppmana hyresgäster fotografera brister och lotta ut presentkort när man vill ha in synpunkter?
– När vi går ut så här är det viktigt att man säkerställer att vi kan använda resultatet, men vi ska inte väcka upprördhet hos motparten. Då kan det vara svårt att få acceptans för resultatet av det. Sedan är det nog inte så lämpligt att begära in brister från hyresgäster och förena det med priser. Trovärdigheten bygger på att hyresgäster gör det på eget initiativ, säger Marcus Kjellin.
När det gäller bildmaterialet som använts säger han att de inte följt de instruktioner som finns från kommunikationsavdelningen.
– Det ska vara bilder som speglar innehållet och så är inte fallet här.
Marcus Kjellin säger att han ännu inte hunnit tala med den lokala föreningen som gjort kampanjen.