[ Annons ]

Publicerat 18 november, 2024

HGF ger presentkort till hyresgäster som anmäler brister

Hyresgästföreningen i Strängnäs lottar ut presentkort till hyresgäster som fotograferar brister i underhåll. ”Ytterst tveksamt tillvägagångsätt”, säger Björn Lundborg på Fastighetsägarna MittNord.

Inför hyresförhandlingarna har de lokala hyresgästdelegaterna hos Hyresgästföreningen som uppgift att samla in information om hur det är med skötsel, underhåll och trivsel i fastigheterna. Det som underlag i förhandlingarna med berörda fastighetsägare.

Hos föreningsstyrelsen Strängnäs har man i år beslutat att ta till ett nytt grepp för att få in dokumentation från sina medlemmar. Hos de bolag man har förhandlingsordning med – allmännyttans bolag samt de privata bolagen Heimstaden och Graflunds – har hyresgästerna i sina brevlådor fått ett brev där man vill ha in dokumentation i foton och berättelser om det finns brister i lägenheten.

[ Annons ]

Som en uppmuntran utlovas att fyra presentkort på mat för 250 kronor ska lottas ut.

– Jag tycker inte det är så konstigt. Så har man gjort på andra ställen. Det är en uppmuntran för att man engagerar sig, säger Christina Möller, ordförande för föreningsstyrelsen i Strängnäs.

– Du ska veta, tillägger hon, att det är många som inte berättar något. Jag talade nyligen med en äldre dam nyligen som bott hos privat värd i 35 år. Hon ville ha nya tapeter och golv eftersom hon inte fått nått sen hon flyttade in och fick svaret att hon ska bekosta det själv.

Christina Möller anser att kampanjen gett bra resultat. Under några veckor har cirka 40 medlemmar lämnat in synpunkter med bilder och dokumentation.

I brevet som skickats ut till hyresgästerna finns ett antal bilder som är ett rent skräckkabinett av vanvård. Det ser ut som brända och uppbrutna golv, stora hål i väggar och en extremt sliten köksmiljö. Christina Möller vet själv inte var bilderna kommer från. Men hon tror att det rör sig om bilder som jurister hos Fastighetsägarna fått från hyresgäster.

– Vi har fått hjälp av en folkrörelseutvecklare på kontoret i Eskilstuna med att ta fram detta material, säger hon.

När Fastighetstidningen får tag på personen, Firat Nemrud, på Hyresgästföreningen i Eskilstuna, säger han att bilderna är hämtade på Google, han minns inte exakt var eller vilket sammanhang de är publicerade. 

Efter lite eftersökningar visar det sig att två av bilderna är från Hem&Hyra och visar skador som en sjubarnsmamma gjort i sin lägenhet där fastighetsägaren då konstaterade att lägenheten var totalförstörd av hyresgästen.

Björn Lundborg, näringspolitisk talesperson hos Fastighetsägarna MittNord, anser att denna typ av kampanj är ett ytterst tveksamt tillvägagångssätt.

– Förhandlingsdelegationens uppdrag är att samla korrekta uppgifter – inte att smutskasta fastighetsägare. Om vi ser att de tänker använda denna typ av uppgifter i förhandlingar är det allvarligt, säger han.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]