De har landets nöjdaste kontorshyresgäster

Ikano Fastigheter Klipporna har Sveriges nöjdaste kontorshyresgäster. Och Hufvudstaden ligger fortsatt i topp bland storbolagen. Det visar Fastighetsbarometern Kontor som mäter hyresgästernas nöjdhet med lokaler, service och förvaltningskvalitet, som presenterades idag av CFI Group och Fastighetsägarna Sverige.

Annons:

Annons:


Sveriges nöjdaste kontorshyresgäster sitter i Ikano Fastigheters Klipporna. Det har gett bolaget ett Nöjd-Kund-Index (NKI) på 86.

– Vi är jätteglada för utmärkelsen! Den avgörande faktorn för vår positiva utveckling är att vi har ett nära samarbete med våra hyresgäster. Genom att ha en bra dialog, både mellan oss och hyresgästerna men också hyresgästerna emellan, har vi möjlighet att identifiera problem och lösa frågor på ett snabbt och enkelt sätt. Det här är ett arbete som vi gör tillsammans, säger Olle Ingman, förvaltningschef Syd/Väst, Kontor och Vårdboende på Ikano Bostad.

Storbolagslistan toppas även i år av Hufvudstaden som i 2019 års mätning når ett NKI på 84.

– Vi ser vår placering i undersökningen som ett bevis på en sund och stark företagskultur och ett arbetssätt som präglas av ett stort engagemang för kunden. Att kunden står i fokus är och har alltid varit vårt framgångsrecept, därför är det oerhört glädjande att vi återigen placerat oss främst bland storbolagen, säger Bo Wikare, tf vd Hufvudstaden

Men konkurrensen i toppen av barometern hårdnar, med 6 bolag som når ett NKI på 80 eller högre. Det bolag som stod för årets bästa NKI-förbättring var FastPartner, som ökade sitt NKI med hela 9 enheter.

– Efter tre år av oförändrat resultat kan vi i år glädjande meddela att branschens NKI når ett värde på 75, och den positiva trenden som vi har sett det senaste decenniet fortsätter. Under 2019 års mätning har vi noterat att bolag som tidigare haft lägre betyg, i år har knappat in på de bolag som visat goda resultat historiskt. Därmed har variationen i NKI minskat mellan bolagen. Vi noterar också att hyresgästernas upplevelse av sin kontaktperson spelar en avgörande roll för totala nöjdheten, vilket visar på vikten av medarbetarnas kundförståelse och att vårda den personliga relationen med hyresgästerna, säger Fredrik Luttropp, projektansvarig för Fastighetsbarometern på CFI Group.

Ett proaktivt bemötande är det absolut viktigaste enligt Fredrik Luttropp. Som exempel på utebliven sådan nämner han hur en hyresgäst varit intresserad av nya lediga lokaler, men av sin hyresvärd inte får information om när det blir lediga passande lokaler.

– Förmågan att leverera personlig service blir allt mer central för att lokalhyresgästerna ska vara nöjda. Den enskilde medarbetaren på fastighetsbolagen har därför en avgörande roll för kundlojaliteten och lönsamheten, vilket effektivt kan följas upp med NKI-undersökningar, säger Reinhold Lennebo, vd  Fastighetsägarna Sverige.

Annons: