Under det gångna året har ett nytt, ungt företag vid namn Bark & Bo etablerat sig i fastighetsbranschen. Företaget startade sin resa som ett UF-företag, och under det senaste halvåret har de utvecklat sina tjänster för att möta fastighetsbolagens behov av konkreta och mätbara lösningar för biologisk mångfald. Men hur har det gått? Och vad är nästa steg för det unga företaget?
Bark & Bo grundades av Hannes Klum och hans kollegor, och sålde initialt fladdermusholkar genom sitt UF-företag. Efter att ha insett att det fanns ett större behov på marknaden, där fastighetsbolagen kämpar med att uppfylla krav på biologisk mångfald, valde de att utveckla UF-företaget till ett aktiebolag genom en större satsning på insektshotell.
– Vi ville inte bara sälja holkar, utan erbjuda en helhetslösning som inkluderade installation, uppföljning och mätbarhet. Och för fastighetsbolagen var det viktigt att vi faktiskt kunde visa på en konkret effekt av det vi gör, säger Hannes Klum, en av grundarna.
Under deras UF-period såldes fladdermusholkarna till privatpersoner. Men när e-handelns säsong mattades av, insåg företaget att fastighetsbranschen skulle kunna bli en mer långsiktig marknad.
Hannes Klum menar att fastighetsbolag i dag står inför ett flertal krav på att bevara och öka den biologiska mångfalden, något som ofta hamnar i skymundan när det gäller energieffektivisering och utsläpp. Bark & Bo såg då en möjlighet att positionera sig som en lösning på detta.
– Vi började förstå att fastighetsbolagen faktiskt har ett stort behov av att öka den biologiska mångfalden, men också av att kunna visa att deras insatser har en konkret effekt, säger Hannes Klum.
Därför erbjuder Bark & Bo inte bara installationsarbetet, utan också en uppföljning där insektshotellens effekt mäts. Företaget samarbetar med biologer och ekologer som dokumenterar och rapporterar insektsaktiviteten i de hotell och holkar som installeras.
Hannes Klum förklarar att målet är att fastighetsägare inte bara ska kunna visa att de har installerat dessa lösningar, utan också kunna redovisa den faktiska effekten på den biologiska mångfalden.
Att gå från att vara ett UF-företag till att etablera sig i fastighetsbranschen på bara ett halvår har varit en stor omställning. Fastighetsbolagen har visat sig vara en mer utmanande målgrupp att nå än den privata konsumenten. Men trots det har företaget lyckats knyta viktiga samarbeten med stora aktörer som HSB och Bonniers Fastigheter.
– Det har såklart varit tufft att komma in i branschen, men det har också varit väldigt lärorikt. Vi har fått ett bra gensvar från fastighetsbolagen, men vi märker att många av dem fortfarande kämpar med att sätta upp konkreta mål för den biologiska mångfalden. Vi är här för att hjälpa dem att göra det, säger Hannes Klum.
Bark & Bo har nu siktet inställt på att expandera verksamheten nationellt under 2026. Målet är att genomföra och driva mätbara biologiska mångfaldsåtgärder på uppdrag av fler fastighetsägare, inklusive installation och uppföljning för att skapa hållbara lösningar för biologisk mångfald.
– Vi ser att det finns ett stort behov av det vi gör. Biologisk mångfald måste tas på allvar, och vi tror att vi kan vara en viktig aktör för att hjälpa fastighetsbolagen att uppfylla de krav som ställs på dem. Vi hoppas att 2026 blir året då vi kan etablera oss mer brett i Sverige, och inom tid hela Europa, säger Hannes Klum.


