Publicerat 4 maj, 2022

Ta rätt betalt för laddningen

När beslut om att installera laddplatser är taget väntar frågan om finansiering och betalning. Här går Fastighetstidningen igenom de olika betallösningar som finns, samt hur tekniska lösningar kan underlätta betalningen och styra effektuttaget och energiförbrukningen på ett smart sätt.

Laddplatser är på många fastighetsägares läppar i dag. Det märker branschorganisationen Fastighetsägarna av. Varje vecka hör flera fastighetsägare av sig med funderingar och ber om tips och råd om hur de ska gå till väga. En av de vanligaste frågorna rör betalningslösningar. Enligt Johan Wejdmark, Affärsutvecklare, Fastighetsägarna Service, finns det i grunden två olika sätt att ta betalt på.

– Det ena är genom en schablon per parkeringsmöjlighet och det andra är att ta betalt för den faktiska förbrukningen, det vill säga hur mycket el man tankar. Bägge lösningar har olika fördelar, beroende på vilken typ av fastighetsägare man är, säger han.

[ Annons ]

Bägge lösningar har olika fördelar, beroende på vilken typ av fastighetsägare man är.

Att ta betalt via schablon är enkelt och någon avancerad teknisk lösning behövs inte. Om man dessutom sätter en generös schablon och den faktiska kostnaden för laddningen inte fyller ut hela beloppet i schablonen så blir marginalen i affären bättre.

– Betalning per förbrukning säkerställer å andra sidan kostnadstäckning eftersom hyresgästen betalar för varenda kilowattimme. Men då krävs någon form av teknisk lösning som mäter hur mycket el har gått åt, säger Johan Wejdmark.

Det finns bolag på marknaden som erbjuder tekniska lösningar som styr effekt och energi på ett smart sätt, som exempelvis Ferroamp och Epspot. Själva laddstolpen kan vara ren hårdvara, till exempel ett konverterat motorvärmaruttag, eftersom intelligensen finns i molnet. Med den här typen av lösningar får fastighetsägaren en helt annan nivå av flexibilitet, vare sig om det handlar om energiförbrukning, betallösningar eller valet mellan destinationsladdning och snabbladdning.

– Du som fastighetsägare får en väldigt tydlig kontroll över energiförbrukning och effektuttag och kan till exempel bestämma att en laddplats bara ska få tre kilowatt eftersom du behöver energi på annat håll i din fastighet. Och eftersom du ser exakt hur mycket energi som gått åt blir det mycket enklare att ta betalt, säger Kaj Winter, chef digital utveckling på Fastighetsägarna Stockholm.

Systemet laddar när det är billigt och laddar ur när det är dyrt.

Att ha koll på när på dygnet bilarna laddas är också viktigt. Energi kostar nämligen olika mycket olika tider på dygnet, framför allt om timpriset är rörligt. På senare tid har även skillnaden mellan lägsta och högsta pris ökat, framför allt i södra Sverige. Även här kan smart teknik hjälpa till. Bolaget Ferroamp erbjuder exempelvis en lösning där energi lagras lokalt i batterier. Energin kan exempelvis komma från solel, eller så laddas batteriet upp på natten när energin är betydligt billigare. När de boende sedan kommer hem från jobbet på kvällen så laddas deras bilar med en betydligt billigare energi.

– Det är även möjligt att styra laddstolparna under de timmar när elanvändningen är som störst i huset, och många vill ladda sina bilar. Då kan man bestämma vilka av bilarna som ska få ladda. Systemet laddar när det är billigt och laddar ur när det är dyrt. Det betyder att importen från elnätet blir mindre. Batteriet kan därför både minska kostnad för energi och minska elnätkostnaden genom att skydda huvudsäkring eller effekttariff, säger Mats Karlström, affärsutvecklare på Ferroamp.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]