Det var kunglig närvaro vid invigningen av världens största energilager för värme i Västerås under torsdagen. Den jättelika termosen ska kunna värma Västerås i upp till två veckor.
Djupt nere under mark finns det underjordiska energilager som fungerar som en jättelik termos på 300 000 kubikmeter. Enligt pressmeddelandet ska Kung Carl XVI Gustaf inte enbart nöjt sig med att klippa band.
– För Västerås och Mälarenergi blev det här dagen då H.M. Konungen inte enbart deltog i en högtidig invigning av världens största energilager för värme. Vi såg hur en nyfiken och engagerad kung ägnade flera timmar åt energi-, kompetens- och framtidsfrågor, säger Niklas Gunnar, koncernchef för Mälarenergi.
Energilagrets volym motsvarar halva Avicii Arena och kan lagra hela 13 GWh fjärrvärme.
Det framgår inte om det finns några planer på att med energilagrets hjälp öppna upp fjärrvärmenätet för extern leverans av överskottsvärme. Lisa Granström, strategichef/biträdande affärsområdeschef värme på Mälarenergi pekar istället på hur minskade fossila koldioxidutsläpp kommer fjärrvärmekunderna till nytta.
– Med bergrummet säkrar vi en stabil leverans av fjärrvärme som kommer fastighetsägare till nytta. Med minskade fossila koldioxidutsläppen kommer fjärrvärmen kommer också att ha minskad klimatpåverkan, vilket är ett viktigt mål för flera av fastighetsägarna i Västerås, säger Lisa Granström.
Med ett bergrum kan Mälarenergi effektivisera och optimera produktionen samt lagra värme över perioder. Men några omedelbara justeringar av fjärrvärmepriset utlovas inte.
– Vår prissättning av fjärrvärmepriset byggs upp av olika parametrar, där vi nu ser att tex bränslepriser påverkar mycket, säger Lisa Granström.
Ger inte ett värmelager möjligheter att förändra prissättning på effekt?
– Själva priset på effekt har såklart att göra med en effektivare produktion och en effektivare verksamhet. Prismodellsmässigt lägger vi dock fortfarande stor tonvikt vid effektparametrarna för att det ska ge rätt incitament till rätt åtgärder. Vidare arbetar vi med frågor och lösningar kring efterfrågeflexibilitet där kundens deltagande i olika grad mer kan påverka effektparametrarna i prissättningen, säger Lisa Granström.