Magnus Svantegård, produktchef på Datscha. Foto: Datscha.
Publicerat 16 december, 2016

Svensk i topp inom property tech

Det internationella analysföretaget Onalytica har analyserat vilka individer och varumärken som är de mest inflytelserika inom property tech sektorn. Som enda svensk på listan kvalar Datschas Magnus Svantegård in på listan.

Undersökningen, där Magnus Svantegård produktchef på Datscha ligger på tionde plats,  baseras på vilka personer och företag som är mest inflytelserika under hashtaggen #PropTech på Twitter. Smalt kan tyckas, men det är å andra sidan där, i ett internationellt hänseende, diskussioner kring digitalisering av fastighetssektorn främst sker.

[ Annons ]

Att du är enda svensk på listan – betyder det att den svenska fastighetsbranschen står sig slätt i digitaliseringstrenden?

– Både ja och nej. Det har väl till stor del med att göra att fastighetsbranschen är mycket lokal. Det är få som tittar utanför Sverige. Och som twittrar om det. Rent generellt är vi mer digitala än andra länder. Men tittar man på fastighetsbranschen så är man ju ganska långt från att vara fullt digitaliserade, säger Magnus Svantegård.

Hur står sig svenska bolag i en internationell jämförelse?

– Vare sig bättre eller sämre skulle jag säga. Skillnaden är större mellan olika bolag än mellan länder. Det finns det som kommit långt, och det finns bolag där den mesta datan fortfarande ligger i låsta excel-dokument. Jämför man med digitaliseringen inom finansbranschen, som i flera avseenden ligger nära, så ligger fastighetsbranschen långt efter.

Varför borde svenska fastighetsbolag bry sig med om detta?

– Av både externa och interna skäl. Tittar man exempelvis på utvecklingen i Storbritannien ser vi att bolag som exempelvis WeWork börjar bli riktigt stora spelare. I digitaliseringen blir kontoret mer en tjänst där hyresgästerna kommer att sätta en helt annan press på fastighetsbolagen att vara flexibla.

Och internt?

–  Där går det också att se en tydlig trend i Storbritannien. För kunde det får ta lite tid att få fram en rapport inför en transaktion. Fastighetskonsulten kunde ta den tid det behövdes för att sitta och hacka i excel-filer för att få fram uppgifter om jämförande affärer. Nu har man bara några timmar på sig. Det kräver transparens och en helt annan nivå av digitalisering.

Men de flesta bolag sitter trots allt rätt säkert på sina fastighetsinnehav. Finns det lönsamhetsskäl? 

– Absolut! Vi kan se hur digitaliserade bolag blir allt mer transparenta i sitt sätt att jobba. Genom att analysera en massa data kan de förutse vad som kommer att hända med en kommersiell hyresgäst. Ser man en negativ utveckling där de kanske inte kommer att kunna betala sin hyra inom ett par månader så kan man planera och ha en alternativ strategi för situationen. Det kan betyda en hel del på marginalen.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]