Tre explosioner skedde på tisdagen, och totalt 30 sprängningar har skett i januari. Boende konstaterar att det nu händer överallt. Fastighetsägare tvingas nu uppdatera sina trygghetsrutiner.
Just nu talar mycket för att 2025 är på väg mot ett bli ett dystert rekordår. Januari är ännu inte över, men hittills har det varit 30 sprängningar.
Rekord är tyvärr också vad de kriminella gängen utlovat. I hemliga chattar, som P4 Stockholm tagit del av, har kriminella uppmanat sina gelikar: ”Vi gör 2025 till historiens bästa med sprängningar!”.
Stockholmsområdet är värst drabbat. Tidigt på tisdagen skedde det två bombdåd i södra Stockholm – även Helsingborg skakades av en sprängning. Runt lunchtid hittades två föremål som misstänks vara handgranater på en gångväg, även det i södra Stockholm.
Åsa Stenmark, kommunikationschef på Stockholmshem, är fullt upptagen av att hantera den akuta situationen på Byälvsvägen i Bagarmossen när Fastighetstidningen ringer upp.
– Det här har ganska nyligen hänt så vi fokuserar helt och hållet på att försöka få grepp om hur det ser ut på området. Räddningstjänsten är på plats och vårt enda fokus just nu är på att få överblick över läget och att börja informera våra hyresgäster, säger Åsa Stenmark.
Har ni gjort några särskilda åtgärder?
– Det är möjligt att vår förvaltning gått ut digitalt direkt till våra hyresgäster, men vi har inte gjort något samlat än – som sagt, det här hände precis, säger Åsa Stenmark.
Vårt enda fokus just nu är på att få överblick över läget.
Intervjuad i Dagens Nyheter i mars förra året beklagade Åsa Stenmark att det har blivit nödvändigt att skapa nya rutiner. Nyligen uppdaterade Stockholmshem sin säkerhetshandbok med kapitlet ”Händelse Sprängning” på grund av det förändrade säkerhetsläget.
På bolagets hemsida kan boende fortlöpande ta del av uppdaterad information om att sanering är inledd och när det är möjligt att komma in i sitt hem.
Stockholmshem har drabbats hårt även tidigare. I Fastighetstidningens reportage reportaget När krisen kommer från förra året kan man bland annat läsa om hur Olle Torefeldt, då tillförordnad vd på Stockholmshem, betonar om vikten av samverkan.
Det inkluderar aktörer i samhället, såsom räddningstjänst, kommunens grupp för psykiskt och socialt omhändertagande (POSOM), socialtjänst och andra krisstödjare, i kombination med en tydlig intern ansvarsfördelning.
Det är viktigt att ta oron på allvar.
HSB Stockholm har också haft sin beskärda del av sprängningar, berättar Antti Ahonen, verksamhetschef fastighetsförvaltning.
– HSB Stockholm har kund- och medlemsföreningar som drabbats av sprängningar, både tidigare och i närtid. De fastighetstekniska skadorna har varierat, men de känslomässiga effekterna i form av oro och otrygghet lever givetvis kvar.
HSB har en fastställd rutin vid liknande händelser, där flera medarbetare samarbetar under särskild samordning. Deras fokus är att vara på plats i ett tidigt skede, för att stötta både styrelsen och de boende. Det handlar dels om att bemöta oro, dels om att vidta fastighetstekniska åtgärder.
– Andelen samtal om hur bostadsrättsföreningarnas interna krisberedskap kan och bör organiseras har ökat. Det handlar både om den negativa utvecklingen i Stockholm, men också världsläget i allmänhet. Vår boendesociala grupp erbjuder samtal, som kan minska stress och känslan av ensamhet och utsatthet. Det är viktigt att ta oron på allvar.
Det viktigaste är att ge tydlig och snabb information om vad som hänt, vilka åtgärder som kommer att vidtas, samt vilken hjälp och stöd som finns att tillgå, säger Antti Ahonen.
Även han betonar vikten av ett tydligt samarbete med polis och räddningstjänst. Och att det är viktigt att snabbt kunna återgå till normalitet genom att återställa materiella skador.
– Likaså att erbjuda krisstöd i någon form, och en tydlig kontaktperson för boende som upplever oro eller behöver stöd, säger Antti Ahonen.
Vi arbetar löpande med att hålla koll på vad som händer i beståndet och på vilka som bor i husen.
Einar Mattsson är ytterligare en fastighetsägare som varit med om en sprängning för några år sedan. Ewelina Holm, press- och kommunikationschef på Einar Mattsson, förklarar att de trots allt inte får in fler samtal från oroliga hyresgäster på det temat.
Likt Olle Torefeldt menar Ewelina Holm att en tydlig gränsdragning är en viktig komponent vid en sprängning. Utöver att ha en plan och öva är det viktigt att veta vem som gör vad. Hon förklarar att en sprängning kräver polisens uppmärksamhet, eftersom det handlar om brottsbekämpning är det inte något som fastighetsägare kan lösa själva.
– Vi arbetar löpande med att hålla koll på vad som händer i beståndet och på vilka som bor i husen. Det är det som är vår uppgift. Sen kan incidenter av olika kaliber inträffa och om vi måste kontakta polis eller andra relevanta myndigheter är det självklart det vi gör, säger Ewelina Holm.
Hon förklarar att långt ifrån alla fastighetsägare faktiskt drabbas av sprängningar – även om det blivit fler – och att arbetet efter måste variera beroende på sprängningens omfattning. När något händer skarpt i en fastighet så måste fokuset ligga på att hjälpa hyresgästerna och säkra byggnaden.
– Då är det viktigt att vi är närvarande och kommunicerar med våra hyresgäster, vid en hypotetisk större sprängning så kan det ju bli så att folk måste flytta ut. Då måste vi jobba snabbt och till exempel kunna kommunicera om när de kan flytta in i ett säkert hus igen, säger Ewelina Holm.
Två fastighetsbolag som hittills inte blivit drabbade är Olov Lindgren och John Mattson. Båda har dock lagt stor vikt vid trygghetsfrågor och förebyggande åtgärder.
Jeanette Ljungberg, kommunikationschef på Olov Lindgren, har inte uppfattningen att de fått en ökning av samtal från oroliga hyresgäster eller potentiella hyresgäster Deras senaste hyresgästundersökning visar på ökad trygghet.
Det finns dock en krisgrupp som har tagit fram rutiner om det skulle hända något. Även om bolaget inte har gått ut med riktad information angående sprängningar, så har de informerat hyresgästerna om att de ska vara uppmärksamma på om det rör sig obehöriga i huset och att se till att entrédörren går igen ordentligt.
I vissa specifika byggnader har man satsat på ökad belysning och kamerabevakning. Fastighetsvärdarna har en viktig roll då de ständigt rör sig i husen. I samarbete med polis, samt ett avtal med väktare som blir tillkallade om sensorer visar på något avvikande, till exempel om en större grupp av folk än vanligt har samlats.
Mari Edberg, kommunikationschef på John Mattson, konstaterar att deras fastigheter inte utsatts, men förra våren skedde en sprängning i ett grannhus i Larsberg på Lidingö.
– Då gick vi snabbt ut med information om det inträffade till våra hyresgäster och erbjöd dem att besöka eller kontakta oss om de kände oro eller hade frågor. Men generellt har vi inte upplevt ett ökat antal frågor om just sprängningar.
Mari Edberg påpekar att John Mattson har en beredskap för händelser, konstant jobbar mycket med trygghetsfrågor och lägger fokus på att löpande kommunicera ut sina åtgärder till boende.
Det viktigaste vid incidenter, menar hon, är att vara snabb med kommunikationen till de berörda om vad som hände och vad bolaget, polisen och andra gör. Det är även viktigt att vara fysiskt närvarande med personal på plats och sätta in extra resurser som längre öppettider för boende som är oroliga eller har frågor.