AB Tranåsbostäder rankades etta i kategorin högsta serviceindex, och Wallenstam stod för årets största förbättring när Kundkristallen delades ut på torsdagen. Utmärkelsen grundar sig i AktivBos årliga undersökning där hyresgästerna själva utser Sveriges bästa hyresvärdar.
Publicerat 7 februari, 2014

Hyresgästerna har sagt sitt: här är de bästa värdarna

AB Tranåsbostäder rankades etta i kategorin högsta serviceindex, och Wallenstam stod för årets största förbättring när Kundkristallen delades ut på torsdagen. Utmärkelsen grundar sig i AktivBos årliga undersökning där hyresgästerna själva utser Sveriges bästa hyresvärdar.

Det var nionde gången i ordningen som fastighetsbranschens prestigefyllda pris Kundkristallen delades ut på Berns Salonger i Stockholm. Både privata och kommunala fastighetsbolag var med och tävlade i service och kvalitet genom kundundersökningar tillsammans med AktivBo. Det är alltså hyresgästerna själva som sätter poäng på sina hyresvärdar.

[ Annons ]

– Vår förhoppning är att kvaliteten i fastighetsförvaltning kan höjas ytterligare om framstående prestationer uppmärksammas på detta sätt. Genom jämförelser skapas en stor drivkraft som gör att man hela tiden vill bli bättre. Och prioriterar man förvaltningen och jobbar aktivt med att höja sin service, blir alla vinnare, säger Jon Svensson, VD på AktivBo.

Priserna delades ut till de företag som gjort största förbättringen av sin service under 2013 jämfört med den förra mätningen, samt till företagen med bästa totalresultat i kategorierna Service, Produkt och Profil . Vinnare utsågs för både bostäder och lokaler i olika kategorier och storleksklasser. För att förbättra sin service behöver man utveckla sig inom: Att bli tagen på allvar, Trygghet, Rent och snyggt, Hjälp när det behövs. De områdena utgör tillsammans Serviceindex enligt AktivBos beprövade modell CustomerScoreCard.

Företagen som ingick i mätningen förvaltar totalt över 350 000 lägenheter och ca 2 miljoner kvm lokalyta. Ca 250 bostads- och fastighetsbolag i Sverige, Tyskland och Österrike med tillsammans nära 900 000 lägenheter – mäter och jämför sig med stöd av AktivBo.

Vinnarna i samtliga kategorier:

Högsta Serviceindex 2013:
AB Tranåsbostäder (?500 lägenheter)
Fastighets AB Drömstan (500 – 2999 lägenheter)
Fastighets AB L E Lundberg (3000 – 8999 lägenheter)
AB Stångåstaden och Bostads AB Mimer (delat förstapris) (9000+ lägenheter)

Största lyft Serviceindex 2013:
Stiftelsen Arbetarebostadsfonden (500 – 2999 lägenheter)
Diligentia AB (3000 – 8999 lägenheter)
Wallenstam AB (9000+ lägenheter)

Högsta Produktindex 2013:
ByggVesta AB / Grön Bostad

Högsta Profil 2013:
Ludvigssons Fastigheter AB

Största lyft Serviceindex lokaler 2013:
Strängnäs Fastighets AB

Högsta Serviceindex lokaler 2013:
Henry Ståhl Fastigheter AB

Hederskristallen gick till AB Svenska Bostäder med motiveringen;

”Bolaget har under många år arbetat målmedvetet och systematiskt med hyresgästundersökningar. Kundernas önskemål och synpunkter är alltid prioriterade oavsett om det gäller bostäder eller lokaler och det kunddrivna arbetssättet är förankrat i hela organisationen. Man har också varit tidigt ute med att mäta och fråga hyresgästerna även när det gäller nyproduktion och ombyggnad av bostäder. Kort sammanfattat – ett föredöme i branschen”.

 

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]