Inspirerade av Visbys prunkande stadsbyggnad får man förmoda. Under Almedalsveckan kommer Hyresgästföreningen att debattera den nya rapporten Den verkliga trädgårdsstaden. Där har man ihop med Spacescape jämfört olika typer av bebyggelse – som kvartersstad, modernistisk stad, trädgårdsstad och villaområde – med varandra i fråga om markanvändning, infrastrukturkostnader, segregation, energianvändning, klimatavtryck, hälsoeffekter och transportkostnader.
Enligt studien leder byggandet av typiska villaområden till både högre investerings- och driftkostnader, högre energianvändning och klimatavtryck, samt att det tar överlägset mest natur, skogs- och jordbruksmark i anspråk i jämförelse med all annan bebyggelse.
Med rapporten vill man rikta ett budskap till regeringen, och inte minst den nyligen tillsatte egnahemskommissionären Stefan Attefall, att tänka om när man via Boverket ger kommuner en planeringsbonus som möjliggör för fler villor.
– Det finns all anledning att ifrågasätta prioriteringen från regeringen att låta villamattor breda ut sig och så tydligt berätta för kommuner att det är vad ni ska bygga. Den nationella och kommunala politiken borde fokusera på blandad bebyggelse där människor trivs, möts och som är ekonomiskt mer gynnsamt – inte mer avlägsna villaområden där alla blir beroende av bilen, säger Martin Hofverberg, chefekonom på Hyresgästföreningen, i ett pressmeddelande.
Vad Hyresgästföreningen hellre vill se är den trädgårdsstad som växte fram i Sverige och England på 1910-talet. Ett begrepp man menar ofta felaktigt används som en benämning även för villaområden. Det man ser som ideal är en tät blandad bebyggelse med en mångfald av bostadstyper. Det i en kvartersstruktur med gårdar. tydligt avgränsade parker och god tillgång till kollektivtrafik.
– Efter att tillsammans med Evidens ha analyserat alla stadsdelar i hela Sverige med avancerad GIS-metodik visar datan tydligt det som många stadsplanerare redan vet; trädgårdsstaden ger en större samhällsvinst på samtliga punkter, mycket tack vare mindre bilberoende. Bilsamhället är framförallt en social och ekonomisk katastrof, säger Alexander Ståhle, vd på Spacescape.
I rapporten finns förslag på hur man kan förtäta områden och främja framväxten av fler trädgårdsstäder i Sverige. Dels med flerfamiljshus i villaområden, dels genom att bygga villor och bostadsrätter i miljonprogrammens flerbostadsområden.

