[ Annons ]

Foto: Shutterstock
Publicerat 2 december, 2024

Därför toppar SBAB hos lånekunder

När räntenivåerna börjat röra sig nedåt förväntar sig kunderna lite mera. Service och omvärldsbevakning värderas högst av kunderna i en färsk ranking av Svenskt Kvalitetsindex.

Fastighetsbolag och bostadsrättsföreningar rapporterar en ökad kundnöjdhet för fastighetslån. Siffrorna visar på en uppgång från 68,7 procent 2023 till 71,3 procent i år. Men det är inte bara de sänkta räntorna som har drivit utvecklingen framåt, kunderna förväntar sig mer än endast låga kostnader.

Johan Parmler, vd för Svenkt Kvalitetsindex menar att serviceleveransen spelar en allt större roll för den ökade kundnöjdhet när högre krav ställs på låneaktörerna.

[ Annons ]

– Omvärldsfaktorer påverkar alltid kundupplevelsen, men det handlar om mer än ekonomi, de skapar också nya beteenden. Vi ser att kunderna ställer högre krav på service, proaktivitet och relevant information, och många aktörer har blivit bättre på detta, säger Johan Parmler.

Kunderna efterfrågar också tydligare information om framtiden. Det handlar inte längre bara om att vara tillgänglig, aktörerna måste också vara proaktiva i sin kommunikation om framtiden.

– Det är ju stora affärer vi pratar om och då vill man som fastighetsägare såklart förstå vad som händer både här och nu och framöver. De aktörer som kan leverera det lilla extra i form av personlig och proaktiv service vinner kundernas förtroende. Här finns fortsatt stor potential, men det är positivt att se att branschen i stort rör sig i rätt riktning, säger Johan Parmler.

SBAB försvarar sin position som bäst på bolån och fastighetslån, där kundnöjdheten för fastighetslån ligger på 74,4 procent och bolån på 75,6 procent. Avanza fortsätter att ligga högst inom sparande, med en kundnöjdhet på 76,3 procent.

– Det blir allt svårare att behålla hög kundnöjdhet över tid, men SBAB och Avanza lyckas tack vare att dom gör det enkelt att bli och vara kund. SBAB är tydligast i sin räntesättning, och Avanza är ledande inom proaktivitet och digitala tjänster, något kunder verkligen uppskattar,  säger Love Westin, analyschef på Svenskt Kvalitetsindex.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]