Helios coworking-kontor i Hornstull, Stockholm. Foto: Mattias Hamrén
Publicerat 9 september, 2020

Coworking-trend på väg upp igen

Pandemin har slagit hårt mot coworking-aktörerna. Men hyresgästerna verkar lita på de smittskyddsåtgärder som görs och ser ut att börja återvända.

Budskapet är att fortfarande i möjligaste mån undvika kollektivtrafik och hemarbete uppmanas. För coworking-aktörer ställer det naturligtvis till problem. Men en snabb rundringning visar att åtgärder för social distansering och minskad smittspridning verkar gå hem hos kunderna.

Företaget Pluralis, som vänder sig särskilt till kommunikatörer, går just nu ut med ett särskilt erbjudande för att undvika kollektivtrafik och trängsel. Under september månad erbjuds alla hyresgäster på heltid ett månadsabonnemang med valfri leverantör av elsparkcyklar.

[ Annons ]

– Vi behöver alla ställa om och hitta nya lösningar och tjänster för att överleva. Vi hoppas att flexibla arbetsplatser kan bidra till både våra hyresgästers överlevnad och tillväxt och samtidigt undvika smittspridning genom alternativa och hållbara transportmedel, säger Marie-Helene Sund, verksamhetschef för Pluralis. 

Men framförallt handlar det såklart om att anpassa själva kontoren efter de nya förutsättningarna. Karl Garberg, marknadschef på United Spaces, berättar:

– Vi har köpt in en corona-anpassning av kontoren. Då handlar det alltså inte om att bara sära lite på borden, utan detta är en heltäckande struktur. Konceptet kallas six-feet-office och har utvecklats av Cushman & Wakefield tillsammans den folkhälsomyndigheten i Holland. Det bygger på att styra flödena på kontoret så att man inte korsar varandras väg.

Rent fysiskt handlar det om exempelvis anslag och pilar på golvet. Liknande lösningar möter även den som hyr sin plats hos Helio.

– Förutom att underlätta Corona-säker jobbpendling, så har vi gjort flera åtgärder på plats. Vi har halverat antalet platser på våra PT och yogaklasser, halverat antalet platser i våra restauranger. Vi ser till att det är regelbunden rengöring av risk-ytor som hissknappar, dörrhandtag och kaffemaskiner. Dessutom har vi begränsat antalet platser i våra mötesrum för att kunna hålla säkert avstånd till varandra. Det personliga ansvaret för hygien och avstånd är vårt viktigaste verktyg, och det påminner vi både medlemmar och besökare om, säger Eric Spongberg, produktchef på Helio.

Ett annat viktigt verktyg är att se över och anpassa kunderbjudandet. Karl Garberg berättar att United Spaces nyligen lanserat medlemserbjudanden som gör det möjligt att betala för och nyttja kontoret enbart någon dag i veckan.

– Man märker att många fortfarande vill jobba hemma, men att man vill kunna ha en plats att komma till för att ha möten, säger Karl Garberg.

Eric Spongberg menar att pandemin lett till helt nya beteenden på marknaden.

– Frilansare och enskilda konsulter, som har lätt att ta sin laptop och sitta vid köksbordet, har minskat i antal. Däremot har vi sett ett nytt inflöde av större bolag, som för första gången vill prova på coworking och har lämnat sitt traditionella kontorskontrakt. Sedan har vi också några anställda på större företag med kontorsrestriktioner, som då istället har kommit till oss, kanske på grund av renovering hemma, mindre barn eller bara att de inte gillar att jobba hemma. 

Förutom att berätta om snarlika åtgärder som hos de andra aktörerna tecknar Paul Linderoth, marknadschef på Convendum, en snarlik bild av hur marknaden utvecklats.

– Mars och april var ett slag i magen. Men redan i maj började vi se en återhämtning. Främst handlade det om större företag som såg ett behov av att komma ur sina befintliga statiska hyresavtal. Men behovet av att inte ha så stor statisk yta, utan istället mer flexibilitet att kunna skala upp eller ner verksamheten och därmed kunna skala upp och ner yta efter behov, detta kunde vi se redan innan corona. 

Och det har gett resultat i intresseanmälningarna.

– Efterfrågan på coworkingplatser är nu ännu högre än vad den var innan pandemin. Så de här månaderna har verkligen varit en berg- och dalbana, säger Paul Linderoth.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]