Foto: Shutterstock
Publicerat 19 mars, 2020

”Var generös och ta direktkontakt med hyresgästen”

Få kunder i besöksnäringen, varsel och permitteringar fortsätter att öka. Många hyresgäster rapporterar om problem. Fastighetsägarna Sverige, uppmanar medlemsföretagen att i möjligaste mån underlätta för hyresgäster som påverkats av coronapandemin.

Det är en exceptionell situation som Sverige och stora delar av världen befinner sig i och dagligen rapporteras om de ekonomiska följdverkningarna som även påverkar fastighetsnäringen. Vi samlar här och uppdaterar de råd och insatser som görs från organisationen Fastighetsägarna och i branschen.

[ Annons ]

[ Annons ]

Allmänna hyresrabatter förordar inte Reinhold Lennebo, vd för Fastighetsägarna Sverige.  Han anser att bäst är om hjälpen verkligen hamnar där den behövs och att det införs en coronafond där det som hyresgäst går att ansöka om pengar om får problem med hyran på grund av corona.

– Som hyresgäst behöver man fortsätta att betala sina hyra. Får man problem att betala hyran i tid behöver man direkt kontakta sin hyresvärd, säger Reinhold Lennebo.

– Var som hyresvärd generös och ta direktkontakt med hyresgästen om hyran inte kommer in i tid, säger Reinhold Lennebo.

Finansinspektionen har rekommenderat bankerna att låta bostadsägare minska eller pausa amorteringarna under en period om de drabbas av inkomstbortfall kopplat till coronaviruset.

Varselvågen kommer även att slå mot bostadsbolagen, då vissa hyresgäster kan få problem med sina hyresinbetalningar.

För bostadshyresgäster kan läget vara minst lika allvarligt, dock i regel inte av samma akuta karaktär, säger Martin Lindvall, samhällspolitisk chef Fastighetsägarna.

– Där tar det längre tid innan de ekonomiska följderna av krisen slår igenom fullt ut. Därför bör de behoven hanteras på ett annat sätt. För den enskilde erbjuder samhället också ett skyddsnät, alltifrån a-kassa till socialtjänstlag, som företagen saknar, säger Martin Lindvall.

Han påpekar att det i hyreslagen finns ett skydd för den som kommer efter med hyran på grund av sjukhusvistelse.

– Med det sagt finns det skäl för politiken att diskutera insatser om många drabbas av ett långvarigt inkomstbortfall.

Om kommersiella hyresgäster och fastighetsägare har svårt att komma överens erbjuder Svefa hjälp utan kostnad. Fastighetsrådgivaren Svefa har öppnat en sorts akut för hyresgäster där

– Vi har expertis som kan fastighets- och hyresfrågor så nu har vi allokerat ett team inriktade gentemot hyresgäster men även fastighetsägare dit bägge parter kan vända sig för att få rådgivning och ett bollplank för att hitta lösningar kopplat till de svårigheter många hyresgäster har idag med att hantera sina fasta hyreskostnader, säger Mikael Lundström, vd på Svefa

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]