I Nordstan i Göteborg finns numera Sveriges första station för batteribyte. Där kan förare av elmopeder snabbt byta sina urladdade batterier mitt i stan.
Ett stort antal aktörer från Göteborgs stad, svenska lärosäten och det privata näringslivet samverkar för att utveckla innovationsprojekt för framtidens hållbara stad. Det första steget är den nyinvigda så kallade batteryswapen, som har möjliggjorts via innovationsprojektet CoMiMo (Connected Micro Mobility).
– Nordstan är med sitt centrala läge och tillhörande garage en perfekt plats för att utveckla en mobilitetshubb för framtidens hållbara transporter. Vi planerar nu för att batteryswapen ska följas upp med fler hållbara innovationer som kan underlätta logistiken för många företag i staden, kommenterar Helena Lindqvist, vd Nordstan.
Anläggningen i Nordstan drivs av GoCiklo, ett nystartat företag som erbjuder den infrastruktur som behövs när lätta elfordon lätt ska kunna byta batterier. Utöver Nordstan kommer tre andra parkeringshus i Göteborg vara utrustade med GoCiklos swap-stationer. Parkeringshusen ligger vid Olskroken, på Heden och i Koffen vid Masthuggstorget.
– Batteryswap möjliggör ett storskaligt skifte från bensin- till eldrivna mopeder och andra mikrofordon. Det är superroligt att Göteborg blir premiärstad för detta. Nu når elektrifieringen helt nya grupper av användare som inte tidigare har varit del i klimatomställningen, säger Anastazia Kronberg, Business Region Göteborg, i en kommentar.
Projektet är finansierat av Drive Sweden, ett av regeringens 17 strategiska innovationsprogram (SIP), som finansieras genom Vinnova, Formas och Energimyndigheten.