– Jag tror att många inte riktigt förstår hela bilden. Man tänker att det är något som enbart händer någon annanstans.
Per Johansson, vd på Brinova Fastigheter med hyresbostäder och samhällsfastigheter till ett värde av 19,2 miljarder på flera orter i södra Sverige, funderar på varför Fehrman Bält-förbindelsen allmänt är så underrapporterad i Sverige.
Det är visserligen sant att den 18 kilometer långa sänktunneln under Östersjön inte byggs på svensk mark. Inte heller sker merparten av övriga delar i detta gigantiska infrastrukturprojekt här. Men det är sannolikt svårt att hitta någon infrastrukturanalytiker som inte skulle säga att det kommer att ha stor påverkan. Trafikverket har med det sina planer, om än med viss fördröjning (vilket går att läsa mer om här).
Per Johansson fortsätter:
– Många kan möjligen också tycka att det ligger långt fram i tiden.
Även det delvis sant. Målet har varit att öppna tunneln i slutet av 2029. Men enligt uppgifter är tidsplanen ”väsentligt utmanad”.
Fast Per Johansson håller egentligen inte med om något av detta.
– Sett utifrån ett fastighetsperspektiv är det ju väldigt kort tid. Om vi tittar på projekt som vi kan sätta i gång 2026 eller 2027, så är ju det hus som kommer att vara klar efter att förbindelsen står klar.
Jag tror att snarare att det är en risk att man underskattar betydelsen
Men Per Johansson märker dock att frågor kopplade till Fehrman Bält-förbindelsen så smått i alla fall börjar dyka upp i diskussioner med investerare.
– Det börjar vakna till liv litegrann. Fler och fler inser att: ”oj, här har vi ju någonting som faktiskt kan förändra förutsättningarna rejält.”
Så du tror inte att det finn en risk att vi överskattar vilken betydelse Fehrman Bält-förbindelsen kan få?
– Nej, jag tror att snarare att det är en risk att man underskattar betydelsen. Tittar man historiskt på andra typer av infrastrukturprojekt, så har man oftast underskattat betydelsen innan de byggts. Så är det ju inte minst med Öresundsbron.
Ligger det med i era kalkyler?
– I vår primära strategi att bygga hyresbostäder, och där vi försöker analysera förutsättningarna i ett tioårsperspektiv. så är jag övertygad om att detta kommer att stärka, inte bara Malmö, utan hela västra Skåne. Det kommer att bli en än mer intressant marknad att både bo och verka i.
För tillfället har Brinova två pågående projekt. Ett i Malmö ett i Helsingborg.
– I Malmö bygger vi 154 hyreslägenheter. Det är möjligt tack vare att Malmö i dag är en stark marknad. Ska man bygga nytt kräver det en viss hyresnivå för att man ska få ihop kalkylerna. Det är möjligt att i nuläget göra i Malmö och på vissa mikrolägen i Helsingborg. Men på de flesta andra håll går det inte.
Med Fehrman Bält-förbindelsen kommer det möjligen att finnas fler lägen att bygga i.
– Vi måste ju titta på tio, kanske tolv olika datapunkter för att se var det är möjligt att kunna göra investeringar. Och detta kommer vara en av dessa, och som sannolikt skapar en attraktivitetshöjning.
Man är ju lite orolig för att Sverige inte verkar ligga i fas med infrastruktursatsningar
Men går man utanför det mest uppenbara, alltså Malmö med närområde, så anser Per Johansson att det finns alltför mycket oklarheter för att kunna säga att man kan satsa enbart utifrån de positiva effekter Fehrman Bält-förbindelsen kan föra med sig.
– Möjligheten av att kunna komma till Hamburg på väldigt kort tid är ju fantastisk. Men det kommer att gå snabbare att komma till Hamburg än till Stockholm. Man är ju lite orolig för att Sverige inte verkar ligga i fas med infrastruktursatsningar.
Så återigen, det stora orosmolnet är just att Fehrman Bält-förbindelsen hamnat så långt ner på de svenska dagordningarna.
– Att marknaden i stort inte verkar inse allt det positiva det kan innebära bekymrar mig,
E6:an som sträcker sig från Malmö, upp längs den skånska västkusten till Göteborg och vidare upp till Oslo är redan hårt trafikerad.
– Och det här innebär ju inte att den kommer att bli mindre belamrad med trafik. Tvärtom. Och då finns det ju en risk att det kan slå tillbaka. Att det som skulle kunna vara så positivt snarare kan förvandlas till något negativt.
Men Per Johansson har i alla fall ögonen på platserna som blir vinnare oavsett.
– Danskar som kommer hit är ju redan en del av bostadsmarknaden. Och det lär öka, eftersom det är billigare och lättare att få en bostad på denna sida sundet. Speciellt där den direkta kopplingen till bra kommunikationer finns, som i Hyllie alldeles intill Öresundsbron.


