[ Annons ]

Foto: Martin Sörby
Publicerat 27 augusti, 2020

Graffitikonst livar upp Möllevången

E.ON:s transformatorstation på Kristianstadsgatan i Malmö har fått en ny kostym. Den kände graffiti-konstnären Robbin Carlzon har i ett BID samarbete med Malmö livat upp den grå väggen med ”svulstiga och svävande djur”.

Väggen på E.ON:s transformatorstation på Kristianstadsgatan är 5×26 meter stor och har framtill nu varit en helt vanlig grå yta. Men när Robbin Carlzon tog fram sprayburkarna och började måla inleddes förvandlingen. En vecka senare är väggen långt ifrån trist. 

– Jag har velat göra 2020 års version av det som statyn ”Arbetets ära” på Möllevångstorget symboliserar, säger han. Jag vill beskriva den konstiga samtiden och det är upp till betraktaren att avgöra vad man vill se. Det är inga Disneyfigurer men jag hoppas att väggen kan bli en snackis för dem som passerar eller sitter på någon av krogarna här intill.

[ Annons ]

Det här är inte första gången som E.ON:s transformatorstation utsmyckas. För sex år sedan. genomförde den ideella föreningen Artscape Sveriges första graffitifestival och en av huvudattraktionerna var husets vägg som vätter mot Bergsgatan och Möllevångstorget. Robbin Carlzon målade även den väggen, men under nyårsfirande samma år förstördes deen av en raket. Det var när E.ON beslöt sig för att reparera den som Artscape erbjöd sig att även måla den långa väggen som nu är klar.

– Tidigare var det bara en grå vägg här, genom utsmyckningen får vi och malmöborna användning för den tidigare outnyttjade ytan. Vi hoppas att initiativet ska bidra till att öka trivseln i det offentliga rummet och förhoppningsvis kan målningen bli ett permanent inslag, säger Viktor Baum, projektledare på E.ON

E.ON har ett nära samarbete med BID-Möllevången, dels som energiaktör och dels som fastighetsägare i området. 

– Vår transformatorstation på Möllevången är centralt placerad. Genom utsmyckningen används ytan till något som malmöborna får ta del av. På grund av BID-samarbetet får vi en närmare kontakt med våra kunder och vår förhoppning är att vårt bidrag ska leda till att öka trivseln ytterligare i det offentliga rummet på Möllevången, säger Mattias Fredriksson, säljchef B2B lokalnät på E.ON.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]