Areim har precis gått ut med en ny tävling om ett tre-månaders hyreskontrakt i kontorsbyggnaden DN-skrapan, ett helt nytt sätt att hyra ut kontorslokaler.
Nu kan du och dina kollegor, med rätt motivering, inta en tillfällig lokal på våning 25 i ett av de mest attraktiva områdena i Stockholm – helt gratis. Tävlingen lanseras i samband med att DN-skrapan fyller 60 år.
– När vi planerade för firandet av DN-skrapan så kände vi att vi inte bara vill blicka bakåt och titta på historien bakom byggnaden och varför den uppfördes. Vi vill kommunicera om det som händer i området just nu. Sen två år tillbaka har vi utvecklat platsen under namnet Tidningskvarteren och där vill vi skapa en mötesplats för omtänkande, förklarar Idha Sundén-Cullberg, Asset Manager på Areim.
Behovet för kontor har under de senaste åren minskat och flera fastighetsbolag känner pressen av att flera väljer att jobba hemifrån. Jerker Victor, ansvarig för Asset Management-avdelningen på Areim, förklarar hur deras sätt att jobba ändå motverkar kontorsvakanser genom dialog med hyresgästerna.
– Vi är ganska aktiva i vårt sätt att förvalta och utvecka våra fastigheter. Vi vill ha den dialogen, vi vill optimera och det leder ganska ofta till positiva förändringar i husen. Om vår roll för 10 eller 20 år sedan var att tillhandhålla en yta där man kan ställa in bord, stolar och en dator, handlar det idag mer om hur vi ska komma på skälen till att medarbetare vill komma in till kontoret, säger Jerker Victor.
Olika kontor har olika förutsättningar att lyckas i dagens flexibla arbetsmiljö. Vissa är bättre rustade än andra för att möta de nya kraven.
– Polariseringen mellan ett bra kontor och ett dåligt kontor tror jag blir tydligare, och sen så tror jag att flexibiliteten i avtal kommer spela en större roll. Ett exempel på flexibilitet kan vara att skriva ett avtal där man tänker att någon har en grundyta på 500 kvadratmeter, med rätten att öka eller minska 200 kvadratmeter i takt med företagets storlek förändras, säger Jerker Victor.
Areims tävling, som sker under varumärket Tidningskvarteren, om lokalen i DN-skrapan kan ses som ett kliv framåt i hur kontorsutrymmen hyrs ut idag, men lika viktigt är det med innovation när man väl har intagit sin nya arbetsplats. Idha och Jerker menar att ett optimalt läge inte räcker för att skapa en kreativ och innovativ arbetsyta, man måste som fastighetsägare engagera sig i sina hyresgäster.
– Vi använder våra lokaler på ett sätt som ger våra hyresgäster lite omtänkande i vardagen, det kan vara ”Yoga with a view” eller något så enkelt som en husbutik i samarbete med ett FoodTech-företag. Vi har även en aktivitetskalender som ska engagera samtliga hyresgäster, säger Idha Sundén-Cullberg.
Jerker Victor menar att man som fastighetsägare inte bör fastna i gamla hjulspår.
– Man måste se möjligheterna i lokalerna i stället, som också är i hyresgästernas bästa intresse. Vi kan ju inte bara fokusera på vårt bästa, för då skulle inga hyresgäster alls vilja komma till oss utan vi måste genuint förstå deras behov, fortsätter Jerker Victor.