Samma service som på hotell, fast hemma året runt. I en ny studie undersöker Boinstitutet vad bostadsföretagen kan lära av hotellbranschen.
Begreppet ”all inclusive” var rejält i ropet när framtidens hyresrätt diskuterades för ett par år sedan. Något riktigt genombrott har det väl egentligen blivit. Men kanske är fastighetsbranschen redo nu. Det kommer att diskuteras på ett seminarium under onsdagen. Den som är intresserad kan se det direktsända seminariet på Boinstitutets Facebooksida.
På seminariet deltar bland annat representanter från Bovieran, Colive och Sölvesborgshem. Margareta Björkvald, från Hyresgästföreningen, kommer att diskutera hinder och möjligheter med Fastighetsägarnas Martin Lindvall.
Utgångspunkt blir den rapport där analysföretaget Spacescape på uppdrag av Boinstitutet intervjuat representanter från Sveriges tre största charterbolag; Ving/Thomas Cook, TUI och Apollo. Perspektiv ges även av designbyrån Bas, en forskare inom kulturgeografi och turism och konceptutvecklare för hotell och turism i Sverige.
– Genom att samla och använda erfarenheter från hotellbranschen kan hyresrätten bli mer attraktiv, både som investering och ur kvalitetssynpunkt för hyresgästerna, samtidigt som fler väljer att spendera mer ledig tid i bostadsområdet, vilket är positivt ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Moa Andersson, verksamhetsledare för Boinstitutet.
Några av de saker hotellbranschen anser att bostadsföretagen kan ta lärdom av:
Gästvänlighet och gästfrihet. Med synligare fastighetsvärdar, digital kundservice med chattfunktion och tätare uppföljning kan hyresvärden ge ett mer välkomnande intryck, där hyresgästen känner sig sedd. ¨
Faciliteter och tjänster. Pool, gym, barnklubbar och barnpassning är efterfrågat. Kanske kan hyresrättens attraktivitet stärkas genom att bostadsföretagen kan erbjuda ett baspaket utifrån boendes behov.
Livsstils- och målgruppsinriktat. Förutom att lyfta fram tryggheten och bekvämligheten som det innebär att hyra sitt boende skulle bostadsföretagen kunna ta fram koncept som möter behov och preferenser för olika grupper och skeden i livet, exempelvis koncept för miljöintresserade som vill leva mer hållbart.
Nära en gemenskap. På hotellet är gemensamma ytor, poolområden, lobbys eller lokaler för underhållning viktiga. Går det att satsa på mindre boytor till förmån för gemensamma och delade ytor för sociala sammanhang genom intresseföreningar eller miniklubbar inom bostadskvarteret?
Vardagsrum utomhus. För att förlänga den utesäsongen i bostadsområdet skulle man kunna bygga inglasade och uppvärmda uterum/gårdar. Det är något som erbjuds redan idag, exempelvis av Bovieran.
Tryggt och roligt för barnen. Charterbolagen menar att bostadsföretagen skulle kunna dra lärdom av för att kunna erbjuda sina hyresgäster ett attraktivt, bekvämt och tryggt boende med fokus på barnen.