I vintermörkret lyser staden som starkast – och i Fastighetstidningens urbana julkalender möter vi några av dem som brinner lite extra för stadsutveckling. Bland de sista luckorna träffar vi Hannes Hasselrot, som tidigare i år tillträdde som vd för Nordiska Kompaniet, varuhuset som varit en del av Stockholms stadsbild sedan 1915.
För många är NK en självklar juldestination i Stockholms stadskärna. Hur har det varit för dig att kliva rakt in i den traditionen under ditt första år som vd?
– Att få uppleva julen genom NK:s hjärta gör att jag nästan ser Stockholm på ett helt nytt sätt. Jag har alltid haft NK som en självklar juldestination med familjen, men att få stå mitt i det, känna pulsen i huset när julgranen tänds och att under vår skyltsöndag i november se barn och vuxna samlas inför julskyltningen i väntan på tomten, det var faktiskt något helt magiskt.
– Årets tema med Pippi gör det dessutom extra speciellt, eftersom hon är en så ikonisk del av vår svenska berättelse och lanserades just på NK för 80 år sedan. Det känns fint att hennes värld får leva i våra fönster, och att så många delar den upplevelsen tillsammans. Jag tycker också det är härligt att vi även i Göteborg har samma Pippi-tema. Det ger en fin helhet mellan två städer som firar på sina egna sätt, men delar något gemensamt.
Du beskriver starka traditioner och tydliga startskott för julen. När infann sig känslan av att julen verkligen hade börjat för dig i år?
– Jag är uppvuxen i Finspång, och där var julen mer småskalig men väldigt genuin med bland annat julmarknad på Finspångs slott, konserter i Risinge kyrka och mycket traditioner. Alla visste exakt när julen “började”. På ett märkligt sätt kände jag samma sak här i Stockholm i år när vi öppnade våra julfönster och tomteparaden, musiken och förväntan möttes. Det är en annan skala, men samma känsla av samhörighet.
Traditioner som samlar staden på samma plats kommer ta oss tillsammans in i framtidens jular!
Vad krävs för att en stad ska lyckas skapa den där urbana julkänslan som får människor att stanna upp?
– För mig är det när en stad lyckas skapa små ögonblick där människor stannar upp. Det är lätt att rusa igenom december, men mitt i allt framför ett skyltfönster, i ett ljusstråk, på en gata full av musik så är det härligt se någon stanna, le, titta. När jag såg barn och vuxna samlas framför vår Pippi-skyltning i år, och när jag hörde deras spontana reaktioner kände jag att jag fick vara med om ett sådant ögonblick. Det är precis därför urbana julupplevelser betyder så mycket.
Om du själv fick sätta avtryck – finns det någon ny urban jultradition du skulle vilja se i framtiden?
– Tänk om stadens olika aktörer bjuder in till gemensam fika utomhus en söndag i december med små värmepunkter utsatta över hela city. NK skulle kunna stå för en av de största knutpunkterna med sitt centrala läge. På så sätt kan människor upptäcka staden, stanna till och värma sig, och ledas runt om i vår stadsmiljö. Gemensamt, inkluderande och varmare – och en tradition som kanske kan knyta ihop hela staden i julens anda.
Stadsutveckling handlar om nyfikenhet och nya perspektiv och då är det kanske fint att få välja själv vad som väcker just den där gnistan
Om vi blickar framåt – hur tror du att den urbana julen kommer att se ut om tio år?
– Jag tror att julen blir både mer hållbar och mer upplevelsebaserad där det trots digital och teknisk utveckling visar sig att det mänskliga mötet viktigare än någonsin.
– NK:s julskyltning har funnits på Hamngatan 110 år i år. Även om jag bara har gjort min första julskyltning som vd, så hoppas och tror jag att om 10 år, och till och med om 110 år till, står det ännu fler människor utanför NK, lika förväntansfulla som i år. Traditioner som samlar staden på samma plats kommer ta oss tillsammans in i framtidens jular!
Som vd för ett av Stockholms mest ikoniska varuhus, har du något julklappstips till vännen som är intresserad av stadsutveckling?
– Jag skulle ge en riktigt bra bok om framtidens städer, design eller arkitektur. De där böckerna som både inspirerar och väcker frågor. Men jag tvekar inte heller att ge ett presentkort. Stadsutveckling handlar om nyfikenhet och nya perspektiv och då är det kanske fint att få välja själv vad som väcker just den där gnistan.



