[ Annons ]

Johannes med en Service Node.
Publicerat 3 maj, 2016

Tävlar med digital lösning för koll på underhåll

Digitalisering av all servicedokumentation i fastigheten. Service Node är en av de mest lovande nya affärsidéer som nominerats till den norra regionfinalen i Venture Cup.

Venture Cup är en tävling för affärsidéer. Hillevi Lindelöf, Regionchef på Venture Cup Nord är imponerad över höjden på årets affärsidéer.

[ Annons ]

– Alla idéer ligger i framkant och har stor tillväxtpotential. Det ska blir spännande att följa vilka som tillslut står som vinnare, säger Hillevi Lindelöf.

En av de idéer som gått vidare till regionfinalen i Umeå den 12 maj har bäring på fastighetsbranschen. Service Node är ett verktyg för digitalisering av pappersdokumentation för utrustning och tjänster inom service och underhåll.
Johannes Nylund, som ligger bakom Service Node fick idén när han jobbade med att sälja hisstelefoner.
– Jag såg hur opraktiskt det var för hisstekniker att förlita sig på pappersmanualer och servicekort. Tanken kom att skapa en lösning för att digitalisera denna information och skapa en rad fördelar för både fastighetsägare, serviceföretag och kund i samma vända, säger Johannes Nylund.

Istället för papper sätts en smart servicenod upp på platsen där underhåll utförs. Servicenoden läses av med en smartphone och ger tillgång till manualer och annan viktigt information. Via webbgränssnitt får både beställaren och serviceföretag koll på vad som gjordes och vem som gjorde det.

Bland de andra nominerade idéerna finns bland annat en digital plattform som ska vara till hjälp för kommuner i arbetet med flyktingkrisen och ett digitalt verktyg som ger detaljerad data om en människas eller djurs hälsotillstånd.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]