Fastighetsrådgivaren Svefa har öppnat en sorts akut för hyresgäster som har problem med hyrorna och behöver hjälp att komma överens om åtgärder med fastighetsägaren.
Mikael Lundström, vd på Svefa berättar att han tillsammans med några kollegor på Svefa under helgen diskuterade hur de kunde hjälpa till i den rådande situationen då många entreprenörer inom besöksnäringen har stora problem.
– Vi har expertis som kan fastighets- och hyresfrågor så nu har vi allokerat ett team inriktade gentemot hyresgäster men även fastighetsägare dit bägge parter kan vända sig för att få rådgivning och ett bollplank för att hitta lösningar kopplat till de svårigheter många hyresgäster har idag med att hantera sina fasta hyreskostnader.
Tjänsten är kostnadsfri, i alla fall om det bara rör sig om några timmars insats, blir det mer komplicerat och tar tid utgår debitering.
– Det är lätt att bli panikslagen när det inte kommer in intäkter och då kan det vara bra att ha ett stöd när man möter fastighetsägaren för att komma fram till en lösning, säger Mikael Lundström och tillägger att alla fastighetsägare har varit förstående.
– Man vill ha kvar sin hyresgäst och eftersom detta inte kommer att pågå för evigt finns en beredvillighet att hitta lösningar, som att skjuta på hyran eller minska den under en tid.
Det är framför allt restauranger i Stockholm som hört av sig till Svefa.
– En och annans säger att de klarar sig några dagar till, de flesta menar runt fyra, sex veckor. Man försöker ha öppet och erbjuder take-away, kanske kan det göra att verksamheten ändå överlever, säger Mikael Lundström.