Foto: Shutterstock
Publicerat 16 september, 2022

Solenergi och laddbara batterier i fruktbart elsamarbete

Elbolaget Bixias företagskunder som har egna solceller kan snart lagra sin solenergi genom återanvända fordonsbatterier. Riksbyggen inledde redan för tre år sedan en liknande lösning som nu håller på att utvärderas.

Det tillförs allt mer och mer elproduktion från sol- och vindkraft i energisystemet, vilket ökar behovet av energilagring. Och när försäljningen av laddbara fordon slår nya rekord följer behovet av att ta hand om uttjänta batterier.

Nu har Bixia och och BatteryLoop inlett ett samarbete kring energilagring, där BatteryLoop levererar batterilager gjorda av återanvända fordonsbatterier, samt en tjänsteplattform och möjlighet till frekvenshandel. Företaget ger kasserade fordonsbatterier ett andra liv och stöttar omställningen till ökad elektrifiering och förnybar el i samhället.

[ Annons ]

– Samarbetet innebär att vi gemensamt erbjuder en laggringslösning där BatteryLoop står för själva tekniken och Bixia för handel med batterikapaciteten mot exempelvis Svenska Kraftnäts stödtjänstmarknader i syfte att kunden ska kunna generera intäkter på sin investering, säger Eric Wennberg, produktansvarig på Bixia.

Ett problem som nämnts i samband med batterilagring är att det kräver stort plats. Men enligt Bixia handlar det inte om att man måste upplåta ett gigantiskt utrymme.

– Själva batterierna är monterade i containrar i olika storlekar, och är anpassade att rymmas inom en yta motsvarande en parkeringsficka för personbil. Större industrier kan säkert förvara dessa i sina lokaler, men de kan också placeras utvändigt om man tycker det är mer passande, säger Eric Wennberg. 

Riksbyggen tittade på idén med laddbara batterier redan 2015, och gick 2019 med i EU-projektet IRIS, som koordineras av Johanneberg Science Park på uppdrag av Göteborg Energi. Projektet går ut på att testa nya lösningar för stadsutveckling inom energi, mobilitet och IKT. Där ingår även studier om batterilagring.

I Riksbyggens bostadsrättsförening Viva på Guldheden i Göteborg tar man el från solceller på byggnadernas tak och lagrar dem i begagnade elbussbatterier. Syftet är att skapa flexibilitet i energianvändningen så att fastigheternas effekttoppar kapas men också att effektivisera det omgivande elnätet i staden. 

– Vi håller fortfarande på att utvärdera projektet och batterierna är fortfarande installerade hos föreningen. Vi har också diskuterat framtida lösningar, men inget finns beslutat och installerat i dagsläget. En forskningsrapport håller på att tas fram och kommer att levereras till IRIS senare i vinter, säger Mari-Louise Persson, Miljö- och energichef hos Riksbyggen.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]