Bristande självförtroende och uteblivna besked.
Om man väldigt kort ska sammanfatta hur Jonatan Jeppsson Norberg, mark- och exploateringschef ??Hässleholm, ser på läget när öppnandet av Fehrman Bält-förbindelsen kommer allt närmare så är det de två sakerna.
För egentligen är ju förutsättningarna optimala med kommunens strategiska placering rent logistiskt: järnvägar i fem väderstreck, flera riksvägar som möts och snart den kortade restiden till kontinenten. Här finns också tillgång på både planerad och planeringsbar mark.
– Men kommunens självförtroende är kanske inte helt på topp, och vi har bara precis doppat tårna när det gäller marknadsföring. Jag tror att vi kommer arbeta mer målinriktat på den fronten framöver, inte minst internationellt, säger Jonatan Jeppsson Norberg.
Nu märker jag att vi får allt fler intresseförfrågningar från olika branscher som sonderar för en presumtiv framtida etablering
Någon som helt klart är målinriktad är Jonatan Jeppsson Norbergs kollega, Stefan Larsson, näringslivschef i Hässleholm.
– Vi ser ju enorma möjligheter både lokalt och regionalt. Förbindelsen kommer att betyda att Hässleholm befinner sig fyra timmar från Hamburg. Det kommer tidsmässigt att vara närmare dit än Stockholm.
Stefan Larsson börjar redan märka av intresset och säger sig ha ett tiotal bolag, både svenska som internationella, som vill etablera sig i logistiknoden Hässleholm.
– Det har sedan länge varit överläggningar mellan svenska logistikföretag och större tyska parter om samarbete. Det stannade av under pandemin. Men nu märker jag att vi får allt fler intresseförfrågningar från olika branscher som sonderar för en presumtiv framtida etablering. Och det finns ju stora ytor att använda här.
Han konstatera att det inte enbart är logistikbranschen som behöver rita om kartan, utan att även yt- och energikrävande verksamheter, tillverkningsindustri exempelvis, kan behöva flytta från Malmö och andra orter när trycket på mark ökar som följd av Fehrman Bält-förbindelsen.
– Och då kan man ju konstatera att västra Skåne börjar bli färdigbyggt och kan få svårt med marktillgång eftersom det mesta är jordbruksmark med begränsning att bygga på, säger Anders Fredriksson, bransch- och föreningsansvarig på Byggföretagen.
Men förhållandet till den statliga infrastrukturplaneringen präglas av otydliga och uteblivna besked.
– Kommunen, Trafikverket och regionen träffas regelbundet i olika forum och konstellationer. Den riktigt stora frågan är järnvägarna och hur kommunen ska förhålla sig till den statliga planeringen. Projektet med två nya spår mot Lund är i gång. Men det tar en himla tid och Fehmarn Bält knackar på dörren. Vad händer när förbindelsen öppnar för trafik?
Det frågar sig Jonatan Jeppsson Norberg. Och svaret är att ingen kan ge helt klara besked.
Klart någon gång i mitten 2040-talet, är alltså beskedet från Trafikverket.
– Det återkommande temat är att vi helst hade sett att det gick mycket fortare för Trafikverket och att man planerade för en helhet. Tyvärr har man gjort lite tvärtom. Trafikverket har fått i uppdrag att vara kostnadseffektiva, vilket skapar planeringsmässiga hål i systemet när Trafikverket mäter samhällsnyttan av varje deletapp enskilt. Och samtidigt har det lagts en besparing på myndighetens ramanslag på 600 miljoner, säger Jonatan Jeppsson Norberg.
Effekten kan enligt honom bli en våt filt över vissa utvecklingsområden i regionen under 10 till 20 år i väntan på Trafikverket.
Han frågar sig retoriskt vilka besked kommunen kommer att få från Trafikverket i kommande detaljplaner när konkreta utredningsinsatser i de statliga järnvägsprojekten ligger långt fram i tiden. Ett högaktuellt område för kommunen är Hässleholm Nord, ett 200 hektar verksamhets- och industriområde som planeras i utkanten av Hässleholms stad, med möjlighet till bland annat en större kombiterminal med en direktanslutning från Södra stambanan.
Som tysk behöver man inte ta sig till alperna, utan man kan i stället enkelt ta tåget hit
Väntar på besked gör också Kent Johannesson, vd på Hibab, Hässleholms Industribyggnads. Ett kommunalägt bolag som bildades 1961 med syfte att kunna erbjuda mark och lokaler till den växande tillverkningsindustrin.
Kent Johannesson konstaterar att fem år fram i tiden, alltså när Fehrman Bält-förbindelsen är planerad att öppna, inte är långt borta i tid. Men att ha kommunen som ägare ger inte några fördelar här. Kent Johannesson sitter inte med i de rum där planer och marktilldelning görs upp.
– Hibab är ju ett bolag som agerar på samma marknadsvillkor som andra privata aktörer.
Han konstaterar att Hibab i dagsläget inte står med några vakanser. Så om han ska kunna hjälpa till med den expansion som är högst trolig så behöver han besked om marktilldelning från kommunen – som behöver besked från Trafikverket.
Även om det i dag inte är en lång kö av företag som vill kolla nya lokaler utanför Hibabs dörr, så pekar Kent Johannesson på en minst lika viktig förutsättning som nu sker bara ett stenkast bort.
– Det är en av tre befintliga transformatorstationer som E.on äger. Här ska energiföretaget bygga ut för att förstärka elnätet. En satsning som är en mycket viktig del när den nya förbindelsen öppnar. I dag har vi resursbrist på nätsidan, så för att kunna etablera fler energikrävande verksamheter är det helt nödvändigt.
Men allt är inte logistik. Fredagen den 30 juni 2021lades Skånska Dragonregementet ner, och i en ceremoni på Stortorget sa man farväl till stadens långa militära historia. Några år senare fick Hibab uppdraget att förvalta garnisonsområdet och övningsfälten Hovdala och Mölleröd. Nu är det ett stort naturområde med flera vandringsleder.
– Som för många andra naturområden har det fått större betydelse efter pandemin. Det har blivit ett högt besökstryck och närheten till Öresundsregionen ger tydlig effekt.
Visit Skåne lanserade nyligen konceptet The Map of Quietude för att slå mynt av ett ökat behov av rofyllda platser. Enligt Europeiska Miljöbyråns rapport från 2020 lider över 20 procent av EU-invånare av hälsoproblem relaterade till buller.
– Många söker den orörda skogen som är väldigt tillgänglig här. Där tror jag att vi kommer se en effekt av Fehrman Bält. Som tysk behöver man inte ta sig till alperna, utan man kan i stället enkelt ta tåget hit, säger Kent Johannesson.


