Foto: Fastighetsägarna Service.
Publicerat 27 maj, 2020

Ny app ska underlätta kontakten med de boende

I höst blir det enklare för boende och fastighetsägare att kommunicera med varandra. Då lanserar nämligen Fastighetsägarna Service en boendeapp där de boende kan betala sin avgift eller hyra, få information från styrelsen eller hyresvärden och beställa boendetjänster.

Stefan Younes som är vd på Fastighetsägarna Service, menar att en digital boendetjänst ligger i linje med att viljan att förenkla och skapa framtidens fastighetsägande.

– Sedan tidigare har vi en kundportal där fastighetsägare och bostadsrättsföreningar får en helhetsbild över fastigheten och förvaltningen. Med boendeappen tar vi ytterligare ett kliv mot att digitalisera fastighetsbranschen, säger han.

[ Annons ]

Det hela är möjligt tack vare ett samarbete med Avy, vars digitala plattform fokuserar på digital avisering och förvaltningsnära tjänster.

– En av de viktigaste uppgifterna som en fastighetsägare eller bostadsrättsföreningsstyrelse har är att hantera aviseringar och betalningar. I appen får den boende en överblick över sina avgifts- eller hyresavier och möjlighet att betala dem med ett enkelt klick. På så sätt slipper vi pappersavier och gör en insats för miljön, tillägger Stefan Younes.

Boendeappen är även tänkt att fungera som ett informationsverktyg. Information till de boende kan skickas i appen i stället för att sätta upp papperslappar i trapphuset, men även felanmälningar och beställning av olika typer av boendetjänster, till exempel städhjälp eller installation av digitalt lås eller tvättmaskin, kan ske via appen.

En första pilot på 1 000 lägenheter drar igång redan i sommar för finjustera erbjudandet och anpassa samarbetet till den större utrullning som är planerad till hösten. Målet är att majoriteten av de 35 000 boende som Fastighetsägarnas Service hanterar ekonomisk förvaltning åt använder appen i slutet av 2021

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]