Genom att granska vanliga missuppfattningar om hyresrätten vill Fastighetsägarna få igång samtal och stärka hyresrättens ställning på bostadsmarknaden.
I en kampanj, som kommer att synas i olika sammanhang och kanaler, har Fastighetsägarna samlat sex vanliga myter om hyresrätten. Givetvis presenterad ihop med ett gediget faktaunderlag som slår hål på myten – eller åtminstone ger en mer nyanserad bild.
För det är ju som Anna Wiking, stadsutvecklings- och samhällsstrateg på Fastighetsägarna Syd säger – det kan finnas ett korn av sanning i myten, men verkligheten är betydligt mer komplex.
Det handlar om allt ifrån att alla hyresrätter skulle finnas i miljonprogramsområden – grafiken visar en ganska jämn fördelning – till att alla som bor i hyresrätt röstar vänster – hyresgäster röstar ganska likt Sverige i övrigt, med en viss övervikt åt Socialdemokraterna. Det ligger med andra ord en viss sanning i en del av myterna.
– Men det är inte heller så att vi helt ska försöka ta död på myterna. Det handlar snarare om att skapa en grund för att diskutera dem och ge en mer nyanserad bild. Vi vill stärka bilden av hyresrätten då vi tycker att den ofta skildras lite för ensidigt, säger Anna Wiking.
Vi vill stärka bilden av hyresrätten då vi tycker att den ofta skildras lite för ensidigt.
Niklas Stavegård, kommunikationschef Fastighetsägarna Sverige, fyller på:
– Vi vill nå politiker för att utmana de missuppfattningar som finns om hyresrätten. Genom att lyfta fram hyresrättens verkliga värde vill vi skapa bättre investeringsvillkor och säkerställa att hyresrätten förblir en central boendeform även i framtiden.
En av myterna är att det normala är att bo i bostadsrätt. Där resonerar Anna Wiking att trots att tre av tio bor i hyresrätt, så uppmärksammas boendeformen sällan bortom en negativ och stereotyp bild.
Är det någon av myterna som inte stämmer det allra minsta?
– Det är nog i såna fall myten att om man bor i hyresrätt så bryr sig inte alls om sina grannar. Det är en märklig myt att man skulle ha större social känsla för sitt område bara för att man äger sitt boende. Där visar vår tidigare undersökning ”Huset, hemmet och jag” att man värnar relationerna lika mycket om man bor i ett hyreshus, säger Anna Wiking.
Hon fortsätter att resonera kring bilden av boende i hyresrätt. Anna Wiking tror att det kan överraska en del att så stor del av svenskarna faktiskt bor i en hyresrätt.
– Det då det verkar som att så många siktar mot det ägda boendet. Och vi hör allt oftare om föräldrar som går in och stöttar med kontantinsats när unga ska skaffa sitt första boende. Men det kanske ofta mest är en dröm om hur man vill bo. Tittar man på hur man faktiskt bor, så är det fler som bor i hyresrätt än bostadsrätt av de som bor i lägenhet, säger Anna Wiking.
Anna Wiking konstaterar att där valet av hyresrätt för vissa är en ekonomisk realitet, så lär det bli allt vanligare ett efterfråga den hyrda boendeformen av helt andra anledningar.
– Självklart finns det ekonomiska aspekter i hur vi bor. Men det finns också de som mycket väl har råd att äga sin bostad, men som väljer hyresrätten. Och det kan nog bli allt vanligare. Vi jobbar allt mer flexibelt och värdesätter vår fritid på ett annat sätt. Då kan hyresrätten erbjuda många fördelar.
Vi jobbar allt mer flexibelt och värdesätter vår fritid på ett annat sätt. Då kan hyresrätten erbjuda många fördelar.
Vilken av myterna är då närmast sanningen?
– Ja, det är nog just den att bara de som inte har råd med annat väljer det hyrda boendet. Även om det finns människor som bor i hyresrätt i alla inkomstgrupper, så är det fler med låg inkomst som hyr.
Men Anna Wiking menar att det också är en komplex myt. På vissa lokala marknader borde diskussionen kanske mer handla om vikten av ett bredare utbud på bostadsmarknaden.
– Vi vill trycka på att det är viktigt att kommunerna värnar rätten till en bostad. Men lika viktigt är att det också finns en variation i utbudet. Om vi kan skapa en större variation i utbudet av hyresrätter, så blir det också en större variation av hyresgäster. Det är i sin tur gynnsamt för en mer inkluderande bostadsmarknad, större trygghet och på andra sätt bra för en kommun, säger Anna Wiking.
Kampanjen ger en rätt positiv bild av läget för hyresrätten. Är det inte en risk att det tolkas som att allt är rätt så okej, att inga större reformer egentligen behövs?
– Genom att ta upp myterna vill vi synliggöra en skev bild på hyresrätten och visa på fakta. Det betyder inte att det inte finns lokala problem. Att få fler att höja blicken för hyresrätten som boendeform tror vi gynnar den diskussionen.
Vad som också är viktigt är att visa på hur central hyresrätten är för samhällsutvecklingen, tillväxten och jobben.
Niklas Stavegård menar att det är viktigt att nå politiken med en bild av verkligheten så att kommande beslut gör det intressant att investera i hyresrätten även i framtiden.
– Genom att ta upp myterna vill vi synliggöra en ofta skev bild av hyresrätten genom att istället visa på fakta. Hyresrätten är naturligtvis en boendeform som uppskattas av många. Men vad som också är viktigt är att visa på hur central hyresrätten är för samhällsutvecklingen, tillväxten och jobben. Det är därför vi ser ett stort behov av denna kampanj, säger Niklas Stavegård.