Med en ny rapport vill Fastighetsägarna Stockholm både inspirera och bidra konkret till ett mer levande stadsrum.
Under onsdagskvällen lanserades rapporten ”100 idéer för levande bottenvåningar” under ett kombinerat seminarium och mingel hos Fastighetsägarna Stockholm.
– Levande bottenvåningar och utbudet är en viktig komponent för ett bra läge. Under senare år har våra levande bottenvåningar har utmanats först av e-handelns intåg, sedan av pandemin och nu toppas detta av stor makroekonomisk osäkerhet med ökade energi- och räntekostnader, inflation och krig i närområdet. Därför är det viktigare än nånsin att arbeta tillsammans för stadslivet, tänka nytt och bredda innehållet i bottenplan och använda ytorna på ett så smart sätt som möjligt, säger Helena Olsson, chef stadsutveckling Fastighetsägarna Stockholm.
Bakgrunden är känd för de flesta. Vi ser butiker försvinna i samband med handelns transformation. Några överlever genom anpassning till nya krav och förväntningar från kunderna. Men ständiga förändringar har i princip alltid varit stadens signum. I rapporten är utgångspunkten att levande bottenvåningar i framtiden inte kan bara kan skapas av handel, utan att det behövs en variation av verksamheter och besöksanledningar.
Rapporten ”100 idéer för levande bottenvåningar” bygger på en idékampanj som Fastighetsägarna Stockholm genomförde i vintras för att samla in och kartlägga såväl befintliga som möjliga framtida initiativ för levande städer och platser.
Det är, vilket framgår av rapportens namn, alltså 100 olika idéer som ska tjäna som inspiration. Tipsen spänner brett ifrån hur kontor i bottenplan kan bidra till en mer dynamisk stadsmiljö till att skapa platser för lärande och hur man undviker att brunpapp i stängda skyltfönstret smittar av sig till kringliggande lokaler.
Bara för att nämna ett par slumpvisa konkreta tips som ges:
• Sportbutiken som tillåts ta plats utanför fasaden. Med en basketkorg eller liknande kan man skapa interaktion med gatan. Kanske i samarbete med den lokala idrottsföreningen.
• Skapa platser för återbruk där man kan få hjälp att restaurera möbler och sy om kläder, men också lämna in sina egna återbrukade alster för försäljning.
• Digitala pantomiteatrar på skärm som speglar människor. Dess rörelser på gatan utanför skapar attraktion och är redan stort i andra länder.
– Vi hoppas att rapporten ska bjuda på inspiration och ger upphov till fler och nya idéer och initiativ, vi vill uppmuntra till diskussion och en fördjupad dialog om policyutveckling som stärker förutsättningarna för levande platser som vi dras till, återkommer till och dröjer kvar vid för att vi trivs, säger Helena Olsson.