I Arlöv inleder Heimstaden ett pilotprojekt som ska undersöka hur det uppkopplade hemmet kan utveckla förvaltningen och förbättra boendeupplevelsen.
Heimstaden har skräddarsytt en mobilapplikation för de 275 bostäder i skånska Arlöv som ingår i bolagets första smarta hem-projekt. Syftet är att hyresgäster smidigt ska kunna interagera med fastigheten.
– Vi vill hela tiden utveckla vårt erbjudande och förbättra och förenkla boendeupplevelsen för våra hyresgäster. I Arlöv testar vi något som ingen annan hyresaktör testat tidigare, åtminstone inte helhetsmässigt och det är rätt häftigt, säger Pär Wallin, IT-ansvarig på Heimstaden.
Här finns bland annat uppkopplade last mile-leveransboxar, digitala lås och delningstjänster av elcyklar. I vissa lägenheter har sensorer installerats så att det går att övervaka incidenter som rökutveckling, läckage eller inbrott.
– Vi vill att hyresgäster ska känna en större kontroll över sin bostad även när de inte befinner sig i den. Har det inträffat en olycka i hemmet, säg ett vattenläckage, då får hyresgästen genast en notis om det och kan sen snabbt och enkelt göra en felanmälan, säger Pär Wallin