[ Annons ]

OBS! Det är ej roboten på bilden som gör bokslut. RPA består av digital mjukvara som inte syns. Men här är det Riksbyggens fysiska robot Liv som hälsar på Gunilla Lidgren under ett besök från huvudkontoret. Foto: Riksbyggen
Publicerat 12 oktober, 2020

En lyckad robotisering

Stora besparingar i tid och pengar är resultatet av Riksbyggens användning av RPA, alltså automatisering av arbetsuppgifter med hjälp av robotar.

Chefen Gunilla Lidgren är mycket nöjd och tror tekniken kan revolutionerna sektorn. 

I tre års tid har Riksbyggen använt sig av robotic process automation, eller RPA, för att automatisera rutinartade arbetsuppgifter. Främst inom administration. Numera sköter roboten ett trettiotal processer som motsvarar vad som tidigare hade krävt ett tjugotal heltidstjänster att sköta. På kontoret märks inga synliga förändringar, det handlar alltså om rena mjukvarurobotar. Programvaran baseras på en robotplattform från leverantören Blue Prism, som Riksbyggen tillsammans med externa konsulter byggt om för att passa organisationens behov.

[ Annons ]

Gunilla Lidgren är chef för ekonomi, kundservice och administration, och den som inledde robotsatsningen.

– Jag märkte när RPA blev populärt i bank- och försäkringsbranschen, och efter att ha lärt mig mer om tekniken tänkte jag att den kunde användas i vår organisation också.

Ett samarbete inleddes med konsultbolaget ps Provider som tillsammans med Riksbyggen bildade ett team för att skapa robotsystemet och kartlägga arbetsuppgifter att automatisera. Det rör sig inte främst om hela jobb, utan snarare om enskilda arbetsmoment.

– När våra ekonomer gör bokslut får de datapaket från roboten istället för att behöva samla in information manuellt från olika system. Den kan skriva kontrakt för garageplatser, och mycket annat, säger Gunilla Lidgren.

Projektet krävde en ringa investering, och hon säger att även om man räknar med licens- och underhållskostnader har robotiseringen redan lett till stora besparingar. Medarbetarna har nu tid för andra, mer kvalificerade arbetsuppgifter.  

– På sikt är potentialen jättestor. Det här är det häftigaste som händer på kontorsområdet sedan pc:n.  

Numera arbetar IT-avdelningen och verksamhetsavdelningarna mycket tätare ihop än tidigare, då båda sorters kompetenser är nödvändig för att få roboten att fungera.

– Den ska ses mer som en digital medarbetare än ett IT-system, säger Gunilla Lidgren.

Riksbyggens fysiska robot Liv och Gunilla Lidgren. Foto: Riksbyggen

Gunilla Lidgrens 3 bästa robottips
1. Ha strukturerad indata från era arbetsprocesser för att få ut så mycket som möjligt av roboten.
2. Se till att ha en bra robotkonsult att hålla i handen.
3. Tveka inte utan sätt igång. Jag har inte hört om någon som ångrat sig.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]