Boklok har nöjdaste kunderna

Boklok hade Sveriges nöjdaste bostadsköpare 2017. Det står klart sedan Prognoscentret presenterat sin årliga undersökning.

Annons:

Annons:

Annons:


Boklok förbättrade sitt NKI-värde jämfört med i fjol, från 77 till 79, vilket gör att de tar hem förstaplatsen, framför nykomlingen Bovieran på andra plats och HSB och JM på en delad tredjeplats.

– Vi är väldigt glada och stolta över förstapriset. Vi har legat i topp flera år och nu blev vi etta. Alla i Boklok jobbar hårt varje dag för att vi ska kunna skapa bra hem för de många människorna. Det här bevisar att det går utmärkt att kombinera lågt pris, hög kvalitet och högsta kundnöjdhet, säger Jonas Spangenberg, VD på BoKlok.

Snittet för branschen i stort har dock sjunkit jämför med i fjol, från 74 till 72. En förklaring kan enligt Prognoscentret vara att det ökade bostadsbyggandet ger mindre tid för varje kund och bostad samtidigt som kompetensnivån totalt sett sänks då även mindre erfaren arbetskraft tas i bruk.
En annan orsak tros vara att andelen yngre köpare ökat, vilka tenderar att vara mer missnöjda än äldre köpare.

– Vi ser ingen nämnvärd försämring av prisvärdheten vilket troligtvis hänger samman med att kunderna betalt ett pris fastställt ett till två tidigare. Om bostadspriserna faller framöver så måste bostadsutvecklarna kompensera det med högre kvalitet i sin verksamhet för att inte kundnöjdheten ska påverkas negativt, säger Ellinor Lindström