[ Annons ]

Uma Thurman porträtterad av Johan Bergmark som just nu ställer ut fotografier på Hotel Lydmar i Stockholm.
Publicerat 10 september, 2021

Helgtankar: Den sanna bilden

I torsdags öppnade fotoutställningen ”ACTION” på Hotel Lydmar i Stockholm. Fastighetstidningens Erik Hörnkvist förklarar varför du bör ta en sväng förbi.

”Om du ska titta bilderna så får du sätta dig ner och dricka upp ölen först”

En sån typisk replik 2021 att vi inte reagerar. Men varför minskar smittrisken om jag rör mig runt i lokalen utan att glas i handen? Rent teoretiskt kommer jag att vara en aningens mer uppslupen efter min sittning, och därmed ökar snarare risken att jag blir några centimeter mer närgången.

[ Annons ]

Men det är ju bara några dagar kvar att hålla ut. Och på det stora hela tycker jag att detta har sköts klokt. Så jag sätter mig ner utan att knysta.

Men snart så:

”So tonigtht I´m gonna party like it’s 29/9”.

Bilderna här på Lydmar Hotels väggar, som jag dricker mig ner mot botten för att kunna komma närmare, är Johan Bergmarks fotografier från filmens värld. Ni känner honom även som återkommande fotograf i Fastighetstidningen. Jag känner honom sedan gymnasiet. Han gick ekonomisk linje, jag teknisk. Det blev som det blev med det.

Jag har egentligen ingen närmare relation till Johan Bergmarks bilder på filmens stjärnor. Alltså relation i bemärkelsen ”råkat ha hängt runt”. Det närmaste är väl att jag en gång satt i baren på, jag tror det var Berns med Johan när Peter Fonda, som Johan porträtterade dagen innan, kommer in. För ett mikroögonblick ser jag hur vi sitter in på småtimmarna och pratar påtända scener i Easy Rider. Men Peter Fonda muttrar nåt ohörbart går till sitt sällskap. Kanske var han sur för att Johan lyckades lura sig in bakom skalet.

”Jag låter mig aldrig fotografera utan solglasögon. De är mitt varumärke”, hade Peter Fonda sagt. ”Ok, synd” sa Johan, packade kameran och gick. Efter ett tag ringde Peter Fonda upp och Johan fick den bild han ville.

Men bilderna på väggen skapar i sig en relation. Det är fascinerande att komma så nära och dela något outtalat med ansikten ack så bekanta. Johan skriver själv om sina motivval:

”Jag plåtar hellre en regissör, eller manusförfattare före en känd skådespelare. De är mer nakna. De har inga masker som de drar fram. Det är lättare att skala av allt och försöka få ner dem till någon form av nollpunkt. Dessutom tar de regi väldigt bra. Förmodligen för att de själva vet hur jävliga de varit mot sina skådisar ibland. Nu är det deras tur…”

Hur bra fastighetsbranschen är på att ta regi har jag aldrig frågat Johan om. Vi valde Johan för att vi ville börja berätta om människorna i fastighetsmänniskorna i den här branschen på riktigt. Länge var den gängse bilden av en fastighetsmänniska ett fotografi på en självsäkert leende person, i regel av manskön, framför ett hus. Möjligen framför en tom plats om det var ett hus som ännu inte byggts. Handlade det om något mer tekniskt var det person framför ”nåt mer tekniskt”.

Det är en låtsad dokumentär bild. Den säger väldigt lite om vad som rör sig i den här personens huvud. Den säger inget om vad hur det kan påverka omgivningen och samhället i stort. Då kan det vara en ärligare bild att låta personen klättra upp i ett träd – eller vilka regiinstruktioner Johan gett våra intervjuade. Min favorit är nog Siduri Poli, utvecklingschef på Changers Hub, under Stureplanssvampen på omslaget till nummer 6/2019. En bild där det krävdes minimal regi, men som lyckades fånga objektets beslutsamhet och kraft.

Har ni vägarna förbi tycker jag att ni ska slinka in på Lydmar Hotel i Stockholm där utställningen ”ACTION!” pågår till januari.

Erik Hörnkvist, redaktionschef

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]