[ Annons ]

Foto: Grosvenor Europe.
Publicerat 14 september, 2021

Dinosaurier intar köpcentrum

Grosvenor Europe lanserar det interaktiva AR-spelet Megaraptor. Med start senare i september kan besökare tävla i att föda upp och tävla med dinosaurier i Skärholmen och Lidingö centrum.

Megaraptor spelas på besökarnas mobiltelefon på plats i Skärholmen Centrum eller Lidingö Centrum via en app. Det hela går ut på att deltagarna ska fånga dinosaurier på köpcentrumen och ge dem mat och tävlamot andra dinosaurier på plats i Battle Arena.

– Satsningen på dinospelet Megaraptor är ett innovativt sätt att göra våra centrumfastigheter än mer levande och attraktiva för olika typer av målgrupper under stora delar av dygnet. Spelet är också ett sätt att integrera den fysiska handeln med det digitala, vilket vi är först i Sverige med, säger Carl Strufve, Nordenchef på Grosvenor Europe.

[ Annons ]

Idén till Megaraptor hämtade Grosvenor Europe från sitt köpcentrum Liverpool One i England, där spelet Dinosaurs Unleashed har gjort stor succé. Under lanseringsperioden i Liverpool våren 2019, laddades spelet ner mer än 20 000 gånger, samtidigt som antalet förstagångsbesökare ökade markant.

– Målet med spelet är att det ska vara roligt att besöka Skärholmen Centrum och Lidingö Centrum. Spelet ger även hela familjen anledning till att besöka oss oftare och har därmed en positiv påverkan på våra hyresgästers omsättning, säger Carl Strufve.

I samband med lanseringen genomförs Grosvenor flera event på plats i centrum för att sprida vetskapen om appen. Det kommer också att finnas park rangers på plats som informerar om spelet och hjälper till vid behov.

Flera av hyresgästerna arbetar även med dinosaurietema. I Skärholmen Centrum kommer bland annat leksaksaffärer att ha Jurassic Park-tema och andra fokuserar på Dinosauriepyssel. I Lidingö Centrum kommer flera butiker att lyfta fram allt de kan på dinosaurietemat, böcker och pussel med dinosaurier.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]