Proptechföretagen intog scenen

Startupföretag som villa knyta kontakter med fastighetsföretag avlöste varandra i ett rasande tempo när Fastighetsägarna Stockholm lanserade sin digitala mötesplats inom proptech.

Annons:

Annons:


Nu är den digitala mötesplats som ska främja utvecklingen av nya bolag inom Proptech sjösatt. Under onsdagskvällen hölls det första mötet på Epicenter i Stockholm.

Mats Hederos, vd AMF Fastigheter, förklarade vad det hela handlar om

– Det finns mycket pengar att hämta från vår bransch. Andra branscher har störts när det att det kommit nya digitala tjänster. Skäms inte för att ni inte kan något, lyssna på vad som händer istället.

Mats Hederos berättade om sin egen digitala utveckling utifrån att det inte var länge sen han betalade sina räkningar med postgiroblanketter. Ett omvälvande möte var med unga amerikaner som berättade hur illa det var när nystartade digitala bolag skulle få ihop det med fastighetsägare. Ett möte som lede fram till just Epicenter.

– Vi måste inse att behovet hos våra kunder ser helt annorlunda ut. Digitaliseringen förändrar hela bilden. Men här har vi en kö på 30 – 40 bolag som vill in.

Ett av bolagen som lyckats få plats i Epicenter är Stronghold.

– Vi har skapat ett labb på Epicenter där hundratals av våra anställda i koncernen får utbildning för att ta fram nya koncept, sa Magnus Svantegård från Stronghold Invest.

Han menade att det varit trögt länge, men att det nu poppar det upp en massa event som vill föra samman startupbolag med fastighetsägare. Och att det är så många såg han inte som något problem.

– Det är ett så brett område, med milsvid skillnad mellan olika produkter, allt ifrån styrning av fastigheter till affärsanalys.

Så Billy McCormac, vd Fastighetsägarna Stockholm, hade ingen anledning att tro att detta initiativ skulle hamna i bakvatten.

– Vi ser digitalisering och proptech som en av de stora framtidsfrågorna för våra medlemmar. Det är viktigt att startupföretag får möta våra medlemmar.

Och det fick de. Plats på scen för yngre förmågor. Tempot ökade när de drog sina pitchar i högt tempo. Flera av dem är redan ute på marknaden men vill knyta närmare band med fastighetsägare. Här är några av dem:

Looprocks som presenterades som ett Tnder för byggbranschen. I deras digitala lösning matchas överskott och underskott i byggbranschen.

Homii, där Mohamed Hamud berätatde om hur han skulle hyra ut sin bostad.

– Jag hörde e massa skräckhistorier. Facebook var därför det enda alternativet för att hitta någon pålitlig, men vännerna där var inte rätt målgrupp

Därför skapades tjänsten Homii för andrahandsuthyrning som bygger på teorin att man känner någon på sex steg eller mindre, vilket ger tryggare uthyrning med referenser.

Björn Nyckelgård, från Qlocx ville samarbeta med fler fastighetsägare som vill testa deras digitala lås för enkla leverenser direkt i fastigheter.

John Manoochehri, vd, Base2, berättade hur proptechföretag tänker och hur dey förändrar fastighetsföretagens sätt att fungera.

Workaround berättade hur de gör business av att kontor ofta är ganska tomma. Läs om deras digitala marknadsplats för kontor i andra hand här.

I en kort paus lanserade Billy McCormac den nya  informationsplatsen där det går att hitta flera av dessa företag www.proptechstockholm.com.

Qasa berättade om sin datadrivna plattform för bostadsuthyrning i andra hand. Hur de och andra liknande bolag jobbar kan du läsa om här.

Och i Fastighetstidningen kan du även läsa om hur HomeQ matchar samman rätt hyresgäst med rätt hyresvärd med digitala algoritmer.

Sist berättade kulturentreprenören Jakob Grandin om Gather festival,i nnovations- och inspirationsfestivalen som satsar på att bli Sveriges svar på framgångssagan festivalen South by Southwest i USA. Och honom möter ni i ett längre reportage om kvällsekonomi i näste nummer av Fastighetstidningen.

Annons: