[ Annons ]

Det nya digitala kulturcentret Space invigs i Stockholm. Foto: Erik Cronberg.
Publicerat 25 november, 2021

Space öppet för nya möten

Världens största gamingcenter finns numera i Stockholm. Detta Pophouse Entertainment öppnat det digitala kulturcentret Space i AMF Fastigheters lokaler mitt i huvudstaden.

Pophouse Entertainment har inte sparat på krutet i sin nya satsning Space. Det nya digitala kultur- och gamingcentret som utvecklats i AMF Fastigheters lokaler i det femte Hötorgshuset är fullproppat med teknik och digitala lösningar. 

Space är exempelvis världens största Samsung-kund just nu. Inte så överraskande med tanke på alla de skärmar som sitter i lokalerna, bland annat den 100 kvadratmeter stora 8K-skärm som sitter i Space Arena – en konsert- och eventlokal som är specialbyggd för e-sportturneringar och livemusik, med plats för 650 besökare.

[ Annons ]

– Ljudanläggningen i arenan blir snart certifierade av franska L-Acoustics, vilket gör oss internationellt gångbara. En artist som kommer hit kommer att kunna plugga in sig och på förhand veta att det låter bra. Och vi har ett broadcast-rum här bakom som på riktigt skulle få Elon Musk att vilja bygga om sin rigg på Space X, säger Victor Fredell, CIO på Pophouse och ansvarig för tekniken på Space Arena.

Space Arena. Foto: Erik Cronsten.

Han hyllar även AMF Fastigheter och NCC, som tillsammans med sina underleverantörer har löst de byggnadstekniska problem som Pophouse ställdes inför under utvecklingen av Space Arena.

– De har gjort ett fantastiskt jobb med lokalen. Vi behövde till exempel ta bort tre stora pelare i lokalen, och det är inte enkelt. Men de löste det och satte in enorma balkar på 17,8 ton styck, säger han.

Utanför Space Arena ringlar långa rader med gamingstationer. De över 400 maxade datorerna med ett stort antal spel installerade gör Space till världens största gamingcenter just nu. Och tanken är att inte bara barn ska lockas av att spela här. En del av lokalerna har döpts till Space Club, där alkohol serveras.

– Det bor en gamer i oss alla. Vi som har spelat sen vi var små slutar inte bara för att vi blir äldre, vi hittar bara andra typer av spel. Det är därför vi har Space Club med åldersgräns. Om du är hungrig eller sugen på en öl så beställer du på datorn och sedan serveras det till din plats, säger Victor Fredell.

Space har 400 gamingdatorer. Foto: Erik Cronberg.

Det ska kännas tryggt för föräldrarna att lämna sina barn på Space. Därför måste besökarna identifiera sig med bank-id eller liknande vid besöken. Det innebär inte bara att säkerheten ökar, utan även att föräldrarna enkelt kan se om barnen är kvar i lokalen. De kan även sätta regler för vilka typer av spel deras barn får spela.

– Fram till att barnet är 13 år har föräldrarna automatiskt ansvaret, därefter får de avgöra om de vill ge mer frihet till sina barn, berättar en representant för Space under en rundvandring i lokalerna. 

Space är en väldigt offensiv satsning och på många sätt osvensk; en investering av den här typen är ovanlig i Sverige. Victor Fredell betonar att Pophouse arbetar internationellt, men att det finns en tydlig vision bakom den satsning bolaget gör med Space.

– Vi är ingen välgörenhetsorganisation, men vi vill göra bra saker. Våra ägare, Björn Ulvaeus och Conni Jonsson, sa på ett möte vi hade om Space att de ville göra Stockholm bättre. Men inte genom att tömma Plattan på bus, utan fylla den med glädje i stället. 

Själva gamingdelen av Space ligger i de nedre våningarna, i nivå med Plattan. Men visionen med projektet fortsätter även på markplan och ovan. Några våningar upp finns coworking- och kontorsytor till uthyrning, där flera företag i den digitala sfären redan etablerat sig. Målet är att hela den femte Hötorgsskrapan ska bli en hub för företag i digital framkant. 

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]