Snart släcks 2G – och 3G-nätet ner. En rundringning som Fastighetstidningen gjort ger vid handen att de flesta uppgraderat hissens nödtelefon. Men om någon släpar efter är det dags att omedelbart agera.
2G-nätet stängs för merparten av operatörer till årsskiftet, något längre för Telia som släcks 2027. 3G-nätet släcks succesivt under året. Nät som har använts för att koppla upp larm, övervakning, styrning och datainsamling i fastigheter.
Kanske allra vanligast, och viktigast, är hissarnas nödtelefoner. När Fastighetstidningen kontaktat ett antal servicefirmor blir dock bilden att den absoluta merparten sett till att uppgradera till en uppkoppling som fungerar när de gamla näten är släckta. Om inte blir det körförbud vid nästa årliga inspektion.
Vid hissbesiktning kontrolleras nödtelefonens funktion, inte vilket nät den är uppkopplad på. Teoretiskt kan det alltså finnas hissar som går ett år innan det uppdagas.
Hissförbundets generalsekreterare Sara Berggren är lite orolig för att många väntar in i det sista.
– Det blir ju väldigt allvarliga konsekvenser, dels för att det utgör en allvarlig säkerhetsrisk med nödtelefoner som inte fungerar, dels för personer som är beroende av hiss för att kunna ta sig in och ut ur sin bostad, och som drabbas om en hiss blir belagd med körförbud.
Och även om de flesta berörda vet om att det ska ske så tror hon att det är många som har skjutit på det.
– Nu när det börjar närma sig så kan det bli en flaskhals. Kanske inte resurserna finns för att utföra jobbet. Det kan ju också bli slut på utrustning och nytt material, säger Sara Berggren.
Om en hiss fastnar skulle det kunna vara risk för liv och lem.
Även Kaj Winther, Chef digital utveckling hos Fastighetsägarna, tycker att det är hög tid att agera.
– Det skulle annars kunna få de mest drastiska konsekvenser om det helt plötsligt inte funkar en dag. Om man inte kan få kontakt om en hiss fastnar skulle det kunna vara risk för liv och lem.
Det finns ingen officiell statistik över hur många hissar som fortfarande är uppkopplade med 2G eller 3G. Men Fastighetstidningens rundringning till servicefirmor indikerar att de agerat tidigt för att kunderna inte ska drabbas.
– Totalt sett så har det funnits många hissar som haft nödtelefoner med 2G/3G uppkoppling. Men vi var tidigt ute och har jobbat och informerat våra kunder under det senaste året. Det var viktigt att börja tidigt och inte göra allt på en gång så att det inte skulle bli kaos och svårigheter att få tag i material, säger Marcus Holm, vd Hissen AB.
Även om det finns ett tydligt fastighetsägaransvar kan nog många ha missat, eller skjutit detta framför sig. Innebär det att det finns en massa hissar där ute som snart inte kommer att ha fungerande nödtelefon?
– Nej, vi har sett det som vårt ansvar att hjälpa kunderna med allt som rör hissen och då också eventuella problem kring regeländringar. Och för eller senare hamnar det ju ändå hos oss om det kommer en anmärkning vid besiktning. Så då har vi tänkt att det är bättre att vi tar tag i det.
Det finns en eftersläpning – och det kan bli ett problem.
Vendela Dellner, marknads- och kommunikationschef på Motum AB, konstaterar att de fortfarande ser att många hissägare – både fastighetsbolag och bostadsrättsföreningar – ännu inte har hunnit uppdatera sin nödtelefonilösning.
– Sedan myndigheterna meddelade sina beslut har vi agerat proaktivt och informerat våra kunder under våra servicebesök, via direktutskick och en särskild landningssida på vår hemsida där vi berättar mer om vad man som fastighetsägare behöver tänka på. Trots det finns det en eftersläpning – och det kan bli ett problem, eftersom hissar utan fungerande nödtelefon riskerar körförbud vid säkerhetsbesiktning.
Hur hanterar ni nedsläckningen av 2G/3G rent konkret?
– Vi har tagit fram anpassade tekniska lösningar beroende på vilken typ av uppkoppling som finns i hissen. Där det är möjligt uppdaterar vi befintlig nödtelefon till att fungera över 4G. Om det inte går, byter vi ut hela enheten. Våra lokala bolag gör inventeringar och erbjuder hjälp hela vägen – från teknisk bedömning till installation – för att framtidssäkra hissens trygghetsfunktion.
Sedan finns det lite olika åsikter om vem som ska betala för uppgraderingen. Kaj Winther betonar att det är viktigt att kontrollera vad som står i avtalet. Han menar att det i vissa fall är hissfirman som ska stå för fiolerna, åtminstone om det är tjänsten hiss man köper. Då anser han att det är servicefirman som får ta kostnaden. Detta eftersom den tjänsten som man köper av en hissfirma då inte definierar ett specifikt val av teknik.
Kaj Winther pekar på att så i regel är fallet för annan teknisk utrustning.
– Det är ovanligt att man har köpt en tjänst där man definierar vad det är för kommunikationsprotokoll som ska användas. Man köper en tjänst. Det gäller även hissar, säger han.
Hissförbundets Sara Berggren menar dock att det vanligaste är att det förhåller sig tvärtom.
– Det är klart att det kan finnas specialavtal, men i de allra flesta fall ligger det på fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen att uppgradera sina telefoner. Och generellt skulle jag säga att det är fastighetsägaren som kommer behöva ta den kostnaden.
Hårdvaran äger fastighetsägaren, så det tar vi betalt för.
Vare sig på Hissen AB eller Motum säger man sig ha stött på några kontraktsmässiga problem kring vem som ska stå för kostnaden.
– Det handlar om uppkoppling som inte fungerar efter nedsläckning. För att lösa det måste man byta den hårdvara som vi installerat. Men hårdvaran äger fastighetsägaren, så det tar vi betalt för, säger Marcus Holm på Hissen AB.
I många av fallen handlar det om en relativt liten kostnad. Då serviceföretagen ofta har inskrivet i kontrakt att de på eget bevåg kan utföra åtgärder under en viss summa har det ofta löst sig utan att fastighetsägaren ens behövt agera.
– Ibland måste man byta hela nödtelefonen och då blir det lite dyrare. Då har vi varit tvungna att invänta besked från fasttighetägaren. Men i de fall det bara handlar om en uppgradering och att byta ett kort i telefonen har vi tagit det som en del i den löpande förvaltningen, säger Marcus Holm.
Fakta/Regler och avtal angående hissar
Det finns ingen fastighetsägare som har en hiss utan ett serviceavtal, eftersom en hiss är ett så kallat tillsynspliktigt objekt. I avtalet ska man säkerställa att det är a jour med lagstiftningen, och att leverantören eller firman ska vara behjälpliga vid besiktningen, med till exempel larm och telefoni.
Detta gäller dock inte de många gamla hissar som inte har nödtelefoner, då gäller det regelverk som fanns när hissen installerades. Men finns det en nödtelefon installerad, så måste den fungera.
Här och här finns mer information från Fastighetsägarna om vad som gäller:
2G- och 3G-näten släcks ned – hur påverkar det din fastighet? – Fastighetsägarna