Från 2024 till 2025 ökade fjärrvärmepriserna med i snitt 9,2 procent enligt den årliga Nils Holgersson-rapporten. Det är den näst största höjningen på tre decennier.
Fjärrvärmepriserna har under lång tid ökat med mer än inflationen – i genomsnitt med 40 procent på 5 år. Det motsvarar nästan 4 500 kronor mer per år för en normal lägenhet. Med ett monopol väcks förstås frågan om bolagen tar ut skäliga priser och energiminister Ebba Busch sade för några år sedan att hon anade ”något ruttet” i hur fjärrvärmemarknaden fungerar.
När nu Energimarknadsinspektionen analyserat frågan använder man sig inte av så mustiga ord, men det tydligt att myndigheten ser allvarliga brister i hur bolagen sätter sina avgifter: ”med tanke på de kraftiga prishöjningar de senaste åren samt de begränsade möjligheterna för kunderna att påverka priser eller byta uppvärmningssystem.”, som man skrivet i sitt utlåtande.
För att skapa ett ”robustare kundskydd på marknaden” föreslår Energimarknadsinspektionens en ny funktion för tvistlösning, en transparensplattform för ökad insyn i fjärrvärmeverksamheten och ett utökat informationsansvar för fjärrvärmeföretagen.
Tvistlösningen, som är det mest radikala förslaget i paketet, ska ge kunder, som tillexempel fastighetsägare, möjlighet att få tvister prövade utanför domstol. Den kommer då ersätta dagens förhandling och medling via Fjärrvärmenämnden – en instans som visat sig rätt tandlös.
Med största säkerhet kommer de flesta av dessa ärenden att handla om prisförändringar. Energimarknadsinspektionen uppmanar därför regeringen att utreda möjligheten att låta tvistlösningsfunktionen även pröva fjärrvärmeprisets skälighet.
Hos Fastighetsägarna är man i grunden positiv till de förslag som kommer från EI och kallar det ett viktigt och efterlängtat ställningstagande
– Ökad insyn, transparens och tydligare informationskrav är bra. Men det är möjligheten till faktisk prövning av pris och villkor som verkligen gör skillnad jämfört med i dag. Därför är det helt avgörande att tvistelösningsfunktionen kopplas till en skälighetsprövning, säger Rikard Silverfur, chef utveckling och hållbarhet på Fastighetsägarna och fortsätter.
– En tvistelösningsfunktion som kan pröva fjärrvärmeprisets skälighet är den pusselbit som hittills saknats. Först när kunder får en reell och rättssäker möjlighet att få prissättningen prövad på saklig grund blir kundskyddet verkningsfullt och förtroendet för fjärrvärmen kan börja återuppbyggas, säger Rikard Silverfur.
Som ofta sitter djävulen i detaljerna och frågan många ställer sig är exakt vilka parametrar som ska gälla för att bedöma skälighet. Där finns idag inga svar och många i branschen hade nog hoppats att det skulle vara tydligare efter en lång utredning som påbörjades hösten 2023.
Från branschorganisationen Energiföretagen sida menar man att det redan finns ett kundskydd då det går att lämna fjärrvärmen med tre månaders varsel, och det i regel finns alternativ till fjärrvärmen.
Men Daniel Lundqvist, expert på Energiföretagen, ser ändå fördelar med förslaget.
– Vi ser positivt på att Ei tydligt markerar vikten av transparens och information till kunderna. Energiföretagen står upp för ett starkt kundskydd och en väl fungerande värmemarknad, där transparens och information är centrala värden. Fjärrvärmeföretagen har också skyddat kunderna sedan energikrisens inledning genom att inte höja priserna i paritet med de ökade kostnaderna för att producera fjärrvärme, säger Daniel Lundqvist.
När det gäller medling anser Energiföretagen att det kan leda till att kunder nyttjar möjligheten för skjuta på prisändringar. Det menar man skulle skapa stora orättvisor mellan kunder och i praktiken höja priset för det stora flertalet.


