Foto: Shutterstock.
Publicerat 20 augusti, 2020

Ta kontroll innan Amazon knackar på

Nu etablerar sig Amazon i Sverige. Därmed blir det än mer bråttom att ta kontroll över flöden och logistik i fastigheten, menar Fastighetsägarnas digitala expert.

Det har länge spekulerats i när den amerikanska e-handelsjätten Amazon på riktigt ska göra sitt intåg på den svenska marknaden och lansera en svensk sajt. I augusti stod det klart att bolaget tecknat avtal om en logistiklokal på 15 000 kvadratmeter i Eskilstuna som bolaget hyr av logistikföretaget Kuehne Nagel. Lagret kommer att fungera som ett nav för de leveranser som ska skickas ut till kunder i Sverige när Amazon bestämmer sig för att ”gå live”.  

– Det är spännande att det nu är bekräftat att det blir en lansering, sen får vi se vad det blir av det, säger en, trots hajpen, något avvaktande Christoffer Börjesson, digital expert på Fastighetsägarna Sverige.

[ Annons ]

Han tror inte att etableringen kommer att innebära en ökad e-handel i Sverige och inte heller ett ökat antal paket. Däremot kan flera befintliga e-handelsaktörer räkna med att förlora en del av sin affär till Amazon inom de segment där den amerikanska nätjätten är starka.

– I somras kunde vi se att 76 procent av svenskarna e-handlar. Jag tror inte att den siffran kommer sticka iväg till 100 procent bara för att Amazon etablerar sig. Kommer e-handeln öka är det inte på grund av Amazon.  

Däremot framhåller han att Amazon kan komma att driva på utvecklingen av logistiklösningar och leveranskedjor. En stor konkurrensfördel som Amazon haft i de tidigare länder där nätjätten valt att etablera sig är de snabba leveranserna.

Enligt Christoffer Börjesson pågår just nu diskussioner mellan Amazon och ett antal transportörer och postboxleverantörer i syfte att ge bolaget en så klar bild som möjligt av den svenska logistikmarknadens spelregler.  

– Man ser helt enkelt över olika alternativ för att kunna optimera sina leveranser. Amazon kommer på ett väldigt kraftfullt sätt att försöka hitta olika typer av tjänster och ekosystem kopplat till sina leveranser.

En av styrkorna med Amazon är, enligt Börjesson, att bolaget kan erbjuda kunderna att teckna Amazon Prime – ett tjänsteabonnemang där du som kund kan följa dina leveranser och få personliga erbjudanden och förmåner. Det gör att tjänsten hela tiden kan optimeras och information om vilka typer av varor som kräver snabbast leveranser kan också samlas in.

Christoffer Börjesson tror att paketboxar kommer bli det mest optimala sättet för Amazon att driva sin affär i Sverige.  

– Amazon kommer antagligen rikta in sig på paketboxar som ligger centralt och kan vara obemannade för att kunna optimera sina leveranser. De är duktiga på att veta vilka typer av varor som kräver snabba leveranser och vilka varor som kan ta något längre tid. Utifrån den kunskapen kan de bygga upp lagret i Eskilstuna på ett optimalt sätt.  

Men de snabba leveranserna ställer också krav på tillgängligheten till kunderna. Amazon har liksom andra aktörer kunnat erbjuda olika typer av digitala lås för enklare leverans in i hemmet. En utveckling som antagligen kommer ta fart även i Sverige när tjänsten väl lanseras. Som fastighetsägare är det viktigt att tänka på de risker det kan medföra och att informera sina hyresgäster om vad som gäller.

– Där måste man meddela och prata med sina hyresgäster om att det till exempel inte är tillåtet att sätta ut saker i trapphusen, som inte är hyresgästens egendom. Man behöver också rekommendera att inte lämna paket, brandfarligt gods eller saker som stör tillgängligheten och blockerar dörrar. Det är inte en bra lösning vid en olycka om någon behöver komma förbi med en barnvagn eller en rullstol.

Om man som fastighetsägare vill ta kontroll över de här flödena, vad kan man göra då?

– Jag tycker att de flesta fastighetsägare behöver fundera på hur man kan hitta lösningar för att bäst hantera leveranserna. Att hitta obemannade leveranspunkter, det vill säga paketboxar på strategiska platser, brukar vara väldigt populärt. De flesta har idag insett att det kanske är bättre med en leveranspunkt utanför fastigheten än i fastigheten.

Amazon väntas även i Sverige erbjuda olika lösningar för enklare leveranser. Tidigare har digitala lås och kameror varit en del av nätjättens erbjudande vilket ofta ingått i Amazon Prime. Om man som fastighetsägare vill välja en lösning för sina hyresgäster är det viktigt att tänka på att inte skapa en monopolsituation där endast en aktör kan nyttja systemet för leveranser.  

– Som fastighetsägare ska man generellt aldrig gå på en transportörs logistiklösning, utan man ska försöka hitta ett låssystem eller en infrastruktur som stöttar att även andra aktörer kan komma in i fastigheten – det kan vara alltifrån städföretag till e-handel och transportörer.

Ytterligare en aspekt att ha i beaktning är hållbarheten. Amazon har kritiserats hårt för bolagets anställningsförhållanden och gjort sig ökända som ett av världens värsta företag för arbetare. Anställda har vittnat om slavliknande förhållanden, dålig arbetsmiljö och att företaget varit antifackligt. Den stundande lanseringen i Sverige har lett till politiska diskussioner om arbetsförhållanden, och som samarbetspartner har man också ett ansvar, menar Börjesson, som nu uppmanar fastighetsägare att se över vilken typ av underleverantörer man väljer att arbeta med.

– Som fastighetsägare tycker jag att man ska ha en idé om vad det är man stödjer i form av sina leverantörer. Många större fastighetsägare har policyer kring sina underleverantörer och kan ställa krav på empelvis kollektivavtal hos byggarbetare. Jag tycker att man ska säkerställa det med alla leverantörer, från städfirmor till logistikleverantörer, och se till att de innehar goda arbetsförhållanden men också tar ansvar för miljön. Här har man möjlighet att skapa förändring.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]