I Fastighetstidningens urbana julkalender möter vi personer som brinner för staden – som en fortsättning på vår artikelserie om stadsutveckling. I lucka fem hittar vi Jenny Rungegård, affärsområdeschef Växjö Castellum, som spår en framtida jul med fler upplevelser där unga och äldre kan mötas.
Du är verksam i Växjö – hur märks julen av där?
– I Växjö är vi med gemensamma krafter väldigt duktiga på julbelysning, vilket tydligt markerar att julen är på intåg. Butikerna och gallerian julpyntas, skyltfönster dekoreras och julmusiken spelas på olika ställen och tränger ut i gaturummet. Marschaller tänds när mörkret fallet på och det är en alldeles unik stämning i city, en harmoni och glädje som breder ut sig i både kropp och själ.
Vad är det bästa med jul i staden?
– Julskyltningen. Det är så mysigt att gå omkring, köpa lotter och lite julgodis. Byta några ord med vänner och bekanta men framför allt att se alla storslagna skyltfönster dekorerade dagen till ära.
En julmarknad i Tyskland eller Österrike är svårslagen!
Och om du fick införa en helt ny urban jultradition i din stad – vad skulle det vara?
– Då skulle det bli en större gemensam insamling av julklappar till de som har det svårt. Detta sker i dag av eldsjälar i olika forum men att samla den kraften till något gemensamt och synliggöra det i stadskärnan skulle skapa än större spridning och delaktighet.
Finns det någon annan stad som du tycker gör julen extra bra?
– Jag tänker att vi har en del att lära av andra länder, till exempel är ju en julmarknad i Tyskland eller Österrike svårslagen! Försäljning i bodar med ett konceptualiserat utbud blir väldigt genuint. Kan vi här även skapa samhällsnytta genom att koppla på till exempel sociala företag och ung företagsamhet är det en verklig win-win.
I stadsutveckling handlar det mycket om att skapa flöden. Men i Sverige är det bara egentligen några månader om året som det är behagligt att strosa genom staden för att kanske stanna till på en uteservering. Har du något tips på hur man skapar bra flöden under vinterhalvåret?
– Jag tycker att det är just detta som är charmen med Sverige och våra stadskärnor, att man får uppleva årstiderna. Jag delar inte bilden att det bara är behagligt ett par månader om året, tvärtom tycker jag det är underbart en kall vinterdag att med rosiga kinder få kliva in i butiken eller restaurangen. Att uppleva årstiderna i stadskärnan genom olika events, planteringar, dekorationer med mera är just det som skapar värde.
– Sen tror jag att vi behöver bli än bättre på att skapa mötesplatserna året om, det är ju inte så att solen måste skina och det vara 20 grader varmt för att man ska kunna mötas utomhus men vi behöver skapa förutsättningar, det kan vara väderskydd, markvärme, filtar etcetera. Vi på Castellum i Växjö har till exempel Sveriges första utomhuskontor och det är en mycket speciell upplevelse att nyttja det en solig vinterdag eller när regnet smattrar mot taket på mötesrummet.
Även om viss transformation pågår i våra stadskärnor kommer den urbana julen fortsatt vara en viktig mötesplats och för många människor en hållpunkt under året
Om vi i stället blickar framåt – hur tror du att den urbana julen ser ut om tio år?
– Jag tror inte den är så annorlunda än i dag. Även om viss transformation pågår i våra stadskärnor kommer den urbana julen fortsatt vara en viktig mötesplats och för många människor en hållpunkt under året. Senaste åren har ju på olika lärt oss vikten av gemenskap och möten med andra människor är så jag tror att samvaro i dessa okonstlade former kommer förstärkas.
Slutligen, vad är ditt bästa julklappstips till vännen som är intresserad av stadsutveckling?
– Det får nog bli två: Belysning och engagemang. Belysningen är kronan på verket men engagemanget från handlare och näringsidkare är jätteviktigt. Att få alla med på tåget är nyckeln skulle jag säga, vilket kan ske endast genom samverkan.


