Fastighetsbranschens stora rekryteringsbehov kan bli en svår nöt att knäcka. Unga i åldern 15-24 år både låg, och i många fall negativ, uppfattning om fastighetsbranschen. Det visar den undersökning som Fastighetsbranschens Utbildningsnämnd gjort i samarbete med Ungdomsbarometern.
Som kommunikationsansvarig på Fastighetsbranschens Utbildningsnämnd, FU, är det Tom Hansens något otacksamma roll att meddela en hel bransch att man inte toppar ungdomars listor över framtida drömyrken.
– Att påstå att branschen är lite för anonym har jag nog fog för. Det är såklart trist att det är den uppfattningen man har. Men det är bra att både den förra undersökningen och den senaste visar det svart på vitt så att det blir tydligt vad vi behöver göra, säger Tom Hansen.
Det är bra att det blir svart på vitt vad vi behöver göra.

Så sammanfattar han genomgången av den undersökning som FU gjort ihop med den årliga attitydundersökning som Ungdomsbarometern gör bland unga i åldern 15 till 24 år.
För ett par veckor sedan presenterades resultatet av FU:s branschenkät där man drar slutsatsen att inom fem år behöver fastighetsbolagen rekrytera 12 000 nya medarbetare för att klara sina behov. I skenet av den siffran borde det vara något oroande att fastighetsbranschen är bland de 6 av 35 branscher som unga tycker har tråkigast arbetsuppgifter.
När Ungdomsbarometern presenterade sina med generella slutsatser i mitten av februari gavs det stor uppmärksamhet att dagens unga prioriterar privatekonomi, den egna framtiden och traditionella könsroller framför bredare samhällsfrågor. Det är ett tydligt brott där allt färre unga kallar sig feminister, miljövänner eller antirasister. Det är tydliga fakta utifrån svaren i rapporten.
Om det handlar om en helt ny, betydligt mer konservativ, värderingsgrund bland de unga är dock en tolkningsfråga. Enligt Ungdomsbarometern själva kan det handla om att det är ideal som är så självklara för många unga att de inte längre behöver en etikett. Det är normen, inte ett statement.
Men väldigt tydligt är att hur den rådande ekonomiska osäkerheten präglar även Sveriges unga. Hela 44 procent uppger att privatekonomin är en stor källa till oro, en ökning från 37 procent föregående år. Arbetslöshet en av de samhällsfrågor som unga anser ha ökat i betydelse. Det för med sig att andelen som tycker att fast anställning är mycketviktig ökat. I denna undersökning anser 56 procent att det är en viktig parameter (54% 2023 och 48% 2023).
Tom Hansen menar att det här finns en potential för en trygg fastighetsbransch att ta tillvara på.
Det här innebär en möjlighet för fastighetsbranschen att agera
– Vår bransch är stabilare än många andra. Det innebär en möjlighet för fastighetsbranschen att agera för att få fler att söka sig hit. Vi kan erbjuda trygga jobb. Våra arbetstillfällen flyttar inte utomlands, säger Tom Hansen.
En fördel som kanske dock inte räcker så långt, konstaterar Tom Hansen, när har går igenom övriga frågor om ungas attityd till fastighetsbranschen.
Att sju av tio unga säger sig ha en uppfattning om fastighetsbranschen kan i sig låta ganska bra. Men det visar sig att det de ord de flesta unga spontant associerar till fastighetsbranschen är i ordning: mäklare, fastigheter, pengar, sälja och bostäder
– Det är en bild som är problematisk när vi ska få unga att välja vår bransch, säger Tom Hansen.
Från Ungdomsbarometern:
Kan du tänka dig att jobba i något av följande yrken?

Mäklarkompetens är visserligen efterfrågat. Men det löser inte de 12000 som efterfrågas i FU:s kompetensbehovsundersökning .
Av de 35 branscher som mäts hamnar fastighetsbranschen på plats 21 av branscher där unga kan tänka sig att jobba. Fastighetsbranschen är bland de sex branscher som unga anser har minst intressanta arbetsuppgifter.
Det ställs frågor om de viktigaste yrkesutbildningarna: ”Vad har du för bild av att arbeta som fastighetstekniker?” är det absolut vanligaste svaret : ”tråkigt”. Samma sak gäller när frågan gäller fastighetsskötare.
– Vi har ett berg framför oss. Vi behöver för det första öka kännedomen om branschen. Och när vi gjort det måste vi förändra bilden av vad de största yrkesrollerna associeras med. Tråkigt är inte okej, säger Tom Hansen.
Han tycker att FU gör vad de kan genom marknadsföring i kanaler som vänder sig mot unga. Tiktok och Roblox bland annat.
Branschen behöver bli bättre på att berätta vad det är som är kul. Inte bara säga att det är kul
– Men jag tror att branschen behöver gå samman mer för att på riktigt få till en förändring och vi på FU är gärna med och hjälper till med detta, det är en del av vårt uppdrag. Vi kommer gå ut med en undersökning där vi bland annat frågar just ”vad är roligt med branschen”. För vi hör ju hela tiden att det är intressant och utvecklande. Men man behöver bli bättre på att berätta vad det är som är kul. Inte bara säga att det är kul.
Läs även här där vi intervjuat Atrium Ljungberg och AMF om hur de gör för att hitta nya medarbetare.
När de unga svarat på Ungdomsbarometerns frågor om fastighetsbranschen går det visserligen att hävda att det ”har fel”. Ett exempel är Gymnasieprogrammet VVS och fastighet – 56 procent av de unga säger sig känna till att programmet finns.
Det är en ganska okej siffra.
Men problemet är att en övervägande majoritet tror att det är där man går för att bli rörmokare, vilket gymnasieprogrammet alltså inte enbart syftar till.
Detta är unga människors sanning
– Men måste komma ihåg att detta är unga människors sanning. Även om branschen tycker att det är fel, så detta vad man som ung agerar utifrån, säger Tom Hansen. Hela rapporten släpps på torsdag på fastun.se