[ Annons ]

Foto: Shutterstock
Publicerat 26 augusti, 2024

Viss optimism i dagligvaruhandeln

Med inflation och räntehöjningar har framtidsförväntningarna inom handeln mattats. Det gäller framför allt inom e-handel. Viss optimism finns i dagligvaruhandeln.

Svensk handels senaste Handelsbarometer för augusti tar tempen på vad handlarna tror om försäljning och lönsamhetsutvecklingen de kommande tre månaderna. De som verkar inom e-handel har sänkt sina framtidsförväntningar med – 2,6 enheter, vilket innebär att Framtidsindikatorn är 94,2 (100 är ett neutralt värde).  Därmed är mycket av den framtidstro som präglade branschen inledningsvis under året nu utraderad.

För butikshandel är siffran 91,2 men upp med 0,3. Men här är det bara dagligvaruhandeln som tror på en ökad försäljning kommande tre månader. Hos sällanköpsvaruhandeln sjönk framtidsförväntningarna.

[ Annons ]

– Hushållen håller fortsatt hårt i plånböckerna till följd av bland annat hög inflation och höga räntekostnader. Att Riksbanken nyligen aviserade för att fler räntesänkningar är att vänta var positivt, men vi tror att takten behöver vara betydligt mer offensiv. Sverige behöver en handlingskraftig Riksbank, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel i en kommentar.

Hon anser att det är en giftig cocktail som sällanköpsvaruhandeln serverats.

– Hög inflation vilket medför extrema hyreshöjningar, i kombination med att kunder konsumerar mindre i butikerna, gör att den optimism som vi noterade under årets första månader nu tyvärr kan anses vara bortblåst. Regeringen har nu ett stort ansvar i att leva upp till löftena om att arbeta hårt för att hushållens köpkraft ska komma åter, säger Sofia Larsen.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]