Det är bara två dagar kvar till ett av årets största event när vi träffar marknadsassistenten Cecilia Sjöstrand och marknadskoordinatorn Therese Karlsson. De sitter mittemot varandra på caféet Chantal’s mitt i köpcentret. De dricker var sin kaffe och pratet blandas med skratt. Det är högt tempo både på samtalet och deras arbete. Nu är det […]
Det är bara två dagar kvar till ett av årets största event när vi träffar marknadsassistenten Cecilia Sjöstrand och marknadskoordinatorn Therese Karlsson. De sitter mittemot varandra på caféet Chantal’s mitt i köpcentret. De dricker var sin kaffe och pratet blandas med skratt. Det är högt tempo både på samtalet och deras arbete. Nu är det stressiga dagar.
– Under tre dagar arrangerar vi modeweekend här. 23 butiker deltar, vi kommer att ha ”levande skyltdockor” runtom i centret och olika modeskolor på plats. Tolv personer ska få en ny look när de stylas om av våra butiker och biltävlingen kommer att avslutas. Det är fullt upp, konstaterar Therese Karlsson.
Det är en helt annan typ av gemenskap i köpcenter jämfört med att jobba i en butik.” Pirkko Toivonen, butikschef Kappahl
Eventet har de planerat tillsammans med butikerna och en eventbyrå sedan hösten 2012. Det har varit många möten och idéer. Även om intresset bland butikerna har varit stort har många svårt att få tid och resurser att räcka till.
– Det är många som vill vara med, men som kanske inte har möjlighet för att man inte har resurser eller tillräckligt med personal för att hinna med. Det har vi förståelse för. Sedan är det ju också så att vissa evenemang inte passar alla, säger Cecilia Sjöstrand.
Vissa av de större butikerna, som till exempel H&M, får inte delta eftersom det går emot deras marknadsföringsplan på nationell nivå. Men en butik som har valt att delta är Kappahl och butikschefen Pirkko Toivonen ser fram emot eventet.
– Vi kommer att välja ut en outfit till någon av de professionella modeller som ska gå runt i köp-centret. Men det är centrumledningen som står för kostnaden. Sedan får vi se hur mycket mer vi hinner med att göra under dagarna.
Eventet finansieras dels av butikerna via den del av hyran som går till marknadsföring och dels av pengar som ägarna Ikano Retail Center hjälper till med. Det är ett av de största evenemang som arrangeras på köpcentret under året. Och på Kappahl är de nöjda med centrumledningens satsningar.
– De har verkligen lyckats med att från början sätta en bra stämning. Det är en helt annan typ av gemenskap i köpcenter jämfört med att jobba i en butik. Då är man mycket mer ensam, säger Pirkko Toivonen.
Möjligheten att marknadsföra sig gemensamt är något av ett framgångsrecept. I senaste Köpcentrumrapporten, som tas fram av tidningen Market och GFK, är det en av de viktigaste faktorerna för de externa köpcentrumens positiva utveckling. De andra viktiga faktorerna är lägre priser och gratis parkering. I rapporten undersöks vilka krav som dagens konsumenter ställer på köpcentrum och hur de drygt 200 köpcenter som finns i landet lever upp till dem. Och Eriks-lund Shopping Center hamnar i topp.
– Det är jätteroligt. Vi fick reda på det precis innan vi hade personalfest för alla på köpcentret, så då firade vi extra med champagne, säger centrumchefen Jessica Alenbring med stolthet i rösten.
I rapporten har man fokuserat på fyra olika faktorer: prisnivå, butiksutbud, läget och bekvämlighet. Och konsumenterna ger Erikslund höga betyg i alla kategorier.
– Det här är ett bevis på att vi jobbar rätt och att den positiva stämning som vi upplever också finns hos kunderna. Nu är det bara att köra på, fortsätter Jessica Alenbring.
Och köra på är just vad de gör. Vid årsskiftet fick Jessica Alenbring ett nytt driftteam att basa över. Tekniska förvaltaren Bengt Gärdqvist och driftteknikerna Hans Lindman och Dan Jönsson är nu de som tillsammans ska se till att fastigheten fungerar.
– Det är många rutiner som ska ses över och vi håller på att bestämma exakt vem som ska ansvara för de olika delarna. Samtidigt pågår nu två lokalombyggnationer och nya hyresgäster flyttar in, säger Jessica Alenbring.
Därför är det viktigt att arbetet flyter på så smidigt som möjligt. Men samtidigt är det en ny byggnad. Att hitta rätt lösningar måste få ta sin tid.
– Det svåraste med mitt jobb är att finna snabba, bra permanenta lösningar. Det är en intrimningsfas de första åren då huset ska ”gå in sig”. Ibland fungerar inte grund-idén utan man måste korrigera driftförhållanden och konstruktion, säger Hans Lindman.
Men trots många möten och mycket att hålla i huvudet är samtliga på den tekniska sidan eniga om att Erikslunds hyresgäster är det som gör arbetet roligt. Även de är rörande överens om den positiva stämningen.
– Alla hyresgäster är positiva. Det är ovanligt. På alla köpcenter som jag tidigare jobbat på har det alltid varit någon som gnäller, men inte här, säger Bengt Gärdqvist och låter själv nästan lite förvånad.
Den positiva stämningen verkade också ha spritt sig över modeweekend som blev ett lyckat evenemang. Trots efterlängtad vårsol och värme översteg besöksantalet förra årets antal vid samma period med tio procent. Närmare 60 ?000 personer besökte Erikslund under de tre dagarna som arrangemanget pågick.
– Vi är jättenöjda och hela helgen flöt på över förväntan. Jag kan inte komma på något som gick fel, om man bortser från det vackra vädret som vi hade lite otur med. Jag tror att vi förlorade en hel del av våra potentiella besökare på grund av det, säger Therese Karlsson.
Vädret är en tuff konkurrent. När det är soligt och varmt är det svårt att konkurrera om besökarna, till och med för den positiva stämningen.
Nästa avsnitt: Nu går vi på djupet i Västerås handel. Vilka utmaningar ställs köpcentret inför lokalt och globalt? Och hur ser representanter för Västerås cityhandel på etableringen?
Hallå där…
…Jan Kristensson, vd på Ikano Retail Center som äger Erikslund Shopping Center.
Hur ser ni på framtiden för era köpcenter?
– Väldigt positivt! Två av våra köpcenter, Erikslund och Birsta, hamnade i topp i Köpcentrums-rapporten. Så vi kan inte vara annat än nöjda och det är tecken på att besökarna är nöjda med det vi erbjuder.
Varför tror du att just era köpcenter går så bra?
– Det är svårt att säga men vi fokuserar på att det ska vara trevligt för en bred målgrupp. Det ska vara en välkomnande miljö där man kan shoppa eller bara ta en kaffe. Men samarbetet med Ikea ger oss så klart också en fördel.
Hur ska ni arbeta framöver?
– Vi är som sagt väldigt positiva just nu och tror att vi kommer att locka ännu fler besökare framöver. Nu gäller det att ytterligare vässa vårt utbud.
Vad ni för kommande planer?
– Just nu bygger vi i Kungens Kurva i Stockholm med planen att öppna under nästa vår. Vi planerar också för köpcenter i Umeå och tillsammans med Ikea i Söderstan i Stockholm.