Daniel Anderbring, chef över Capital Markets och Karl Persson, Sverigechef på Cushman & Wakefield, känner av ett högt tryck på den svenska fastighetsmarknaden från utländska investerare.
Daniel Anderbring har besökt Mipim i Cannes under 8-9 år, medan Karl Persson gissar att han är inne på sitt 16:e år. De är båda överens om att årets mässa hittills har varit en av de bättre.
– Det har varit väldigt bra, en utav de topp-tre bästa mässorna jag varit på tidigare, säger Karl Persson.
Daniel Anderbring är beredd att hålla med.
– Det har varit ett stort investeringsfokus under veckan. Går man tillbaka några år innan jag började besöka Mipim före finanskrisen, var det mest stora regioner som presenterade svulstiga kampanjer och lite udda, exotiska orter som skulle bli väldigt stora. Det där finns väl till viss del kvar, men det är inte längre samma tryck på den biten utan mer fokus på att faktiskt göra affärer, träffas och nätverka, säger Daniel Anderbring.
Vad har varit mest intressant att bevaka?
– Det är mycket kring logistik- och industrifastigheter, men även andra projekt som har långa hyresflöden. Vi marknadsför en del datacenter här på plats, och produkter som ligger i gränslandet mellan infrastruktur och fastigheter, säger Daniel Anderbring.
Karl Persson känner av en större investeringsvilja och är positiv till att Mipim blivit mer business-fokuserad men också mer effektiv.
– Vi har sett mycket investeringsvilja från utländskt kapital in i Stockholm. Det pågår oerhört mycket diskussioner i hur man ska kunna nå fram i de affärer man vill göra. Där känns det som att det definitivt finns ett tryck på marknaden från det utländska kapitalet.
Har ni haft några egna programpunkter?
– Vi är tyvärr upptagna med möten under hela veckan. Det finns flera intressanta seminarier i programmet, men som vi tyvärr inte har haft tid att gå på. Det är nätverkande och möten som stått i fokus under veckan för vår del, säger Karl Persson.