[ Annons ]

Skanska är först ut med innovativ applikation. Uppsalahem var piojnärer bland bostadsbolagen med arbete i sociala medier. Fastighetstidningen har mött de trendsättande företagen.
Publicerat 3 januari, 2013

”Vi behöver finnas där kunderna finns”

Skanska är först ut med innovativ applikation. Uppsalahem var piojnärer bland bostadsbolagen med arbete i sociala medier. Fastighetstidningen har mött de trendsättande företagen.

Tidskonsumerande och liten utdelning? Att använda sociala medier som en del i verksamheten för fastighetsägare är inte självklart. Men på Uppsalahem har man länge arbetat med Facebook och Twitter. Idag är de en given kanal i kontakten med hyresgäster. ”Det är en oerhörd fördel att befinna sig i samma forum som våra befintliga och potentiella hyresgäster”

[ Annons ]

För tre år sedan öppnade Uppsalahem konton på Twitter och Facebook. Då var de ett av de första bostadsbolagen på sociala medier som testade sig fram på osonderad terräng.
– En av de första sakerna vi gjorde var att twittra ut ett förstahandskontrakt. Då fick vi mycket respons – en hel del negativ. Så det har vi inte vågat oss på att göra igen, säger Linda Ryttlefors, kommunikationschef på Uppsalahem, och skrattar.

Men trots riset fortsatte Uppsalahem att arbeta med att marknadsföra sig via Twitter och främst Facebook. Nu är det en av deras mest prioriterade kanaler och idag ger arbetet frukt. Bostadsbolaget har en kommunikationskanal till kunderna där de både kan vara personliga och mänskliga.
– Vi behöver finnas där kunderna finns. Vi märkte att på Facebook pratade hyresgästerna om oss och vi ville att de istället skulle prata direkt med oss och det gör de. Nu behöver kunderna inte kontakta oss på andra sätt eftersom vi redan finns i deras vardag.

En invändning är att man endast når en yngre målgrupp. Det håller Linda Ryttlefors med om. Genomsnittsåldern på deras besökare på Facebook är runt 25–30 år. Men för Uppsalahem är det något positivt.
– Det är just den målgruppen som vi upplever är svårast att nå genom mer traditionella kanaler och därför är Facebook ett bra komplement.

För Uppsalahem har Facebook olika funktioner. Dels kan de ha en direkt dialog med kunderna och dels kan de marknadsföra produkterna – sina bostäder. De lägger bland annat ut så kallade ”Först till kvarn”-lägenheter. Oftast tar det inte många minuter innan de blir uthyrda.
– När man har klickat ”like” på vår sida kommer vi direkt upp i deras feed. Lägger vi ut lägenheter eller evenemang har kunderna en konkret fördel och anledning att gilla oss på Facebook. Kundnyttan är det viktigaste.

Annars består kommunikationen på Facebook mycket av kommentarer från hyresgäster. Många ställer frågor, klagar på soprum eller fortkörande bilar.
– Oftast är det konkreta saker som ”Det är kallt i lägenheten. Varför gör ni inget?”. Då försöker vi förklara varför eller informera om vem de ska kontakta.

Men ibland händer det också att det kommer argare inlägg. Linda Ryttlefors säger att självklart tillåter de upprörda kommentarer men sätter gränsen vid personangrepp, rasistiska kommentarer eller politiska budskap. Då tas de helt enkelt bort. På Uppsalahem är de tre personer som arbetar med kommunikation och delar på ansvaret. Men att finnas och vara aktiv på Facebook är inte ett speciellt tidskrävande arbete tycker Linda Ryttlefors.
– Många känner en oro inför sociala medier. Att det ska ta mycket tid från andra viktiga delar av verksamheten. Men man ska inte vara rädd. Det är enkelt och tar inte så mycket tid som man tror.

Självklart, menar Ryttlefors, att det är en fördel om man redan har någon i organisationen som har vana av sociala medier, men det viktigaste är att man vet vilket som är syftet och målet med att vara på Facebook eller Twitter.
– Man kan inte bara starta en sida utan man måste ha klart för sig varför vi är här. Man måste ha frågor att driva eller något att berätta. Det är ett bra tips att titta på ett par företag som man tycker använder sociala medier på ett bra sätt och låna deras sätt att arbeta.

Eftersom Uppsalahem har varit något av en föregångare har de rest runt och föreläst om hur sociala medier kan öka kontakten med hyresgästerna. Nu finns många olika bostadsbolag och fastighetsägare på Facebook och Linda Ryttlefors tror bara att de kommer att bli fler. På Uppsalahem funderar man nu på Instagram. Instagram är en app som fungerar som en bildblogg där man snabbt kan ladda upp bilder och kommentera.
– Ja, Instagram skulle vara en rolig grej för att komma ännu närmare kunderna. Vi vill kunna ta bilder på roliga företeelser som rör hemmet och nyproduktion. Men först måste vi fundera på om tiden finns eller om den ska användas till något annat.

I den närmaste framtiden planerar Uppsalahem för en kampanj för att få ännu fler ”likes” och nå ut till fler hyresgäster.
– Vi måste bli ännu bättre att berätta om nyttan med att gilla Uppsalahem på Facebook. Många som snabbt behöver en bostad har nog inte upptäckt att till exempel korttidskontrakt publiceras på både vår hemsida och Facebook, säger Linda Ryttlefors.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]