Västerås stad och Jernhusen har kommit överens om att staden blir ny helägare av Västerås befintliga stationshus. Marken ska användas för att bygga stadens nya resecentrum.
Resecentrum, som är designat av danska arkitekterna BIG, är ett unikt och komplext byggprojekt och genomförandet förenklas när staden får tillgång till all mark.
– Vi är så glada över att vi är i mål med vårt avtal. Vi jobbar gemensamt hårt för Västerås utveckling, och är nu ett stort steg närmare bygget, säger Sanna Edling, projektchef.
Tanken är att resecentret med tillhörande busstorg ska bli en attraktiv knutpunkt med bättre kopplingar för resenärer och invånare.
Förvärvet av stationshuset möjliggör också för Västerås stad att bygga den nya stadsdelen Mälarporten, som ska ge plats för 7 000 nya bostäder, 15 000 nya kontor, nya parker, skolor och service i Mälarnära läge.
– Det här är en viktig milstolpe i Västerås och resecentrums utveckling. Det är avgörande för stadens och regionens kompetensförsörjning och för näringslivets tillväxt att vi kommer vidare med bygget av nya resecentrum, säger Staffan Jansson (S), kommunstyrelsens ordförande.
Fastigheten med stationshuset stod klart 1997, och förvaltas och ägs i dag av VCAB – ett bolag som ägs till 49 procent av Västerås stad och till 51 procent av Jernhusen. Som ny helägare av VCAB får staden möjlighet att börja bygga nya resecentrum.
I en gemensam avsiktsförklaring ges Jernhusen möjlighet att köpa tillbaka den norra stationsbyggnaden av nya resecentrum när den är färdigbyggd för att åter bedriva stationsverksamheten i Västerås.
Anledningen är att man vill så få aktörer som möjligt i byggskedet för att förenkla och optimera genomförandet, varför Jernhusen tillfälligtvis kliver av VCAB med avsikten att köpa åter den norra delen av nya resecentrum efter färdigställande.
– Västerås är en strategisk ort för Jernhusen, och vi ser fram emot att åter få äga och förvalta stationen i Västerås när det nya resecentrumet står färdigt, säger Åsa Dahl, Affärsområdeschef, Jernhusen.