Genom att introducera samtliga medarbetare i både möjligheter och risker med AI vill bolaget stärka både kompetens och konkurrenskraft i hela organisationen.
Med interna riktlinjer, ett AI-råd, praktiska övningar och veckovisa samtal har bolaget byggt upp en stabil grund för att använda tekniken på ett ansvarsfullt, effektivt och inkluderande sätt.
Genom att göra tekniken tillgänglig för alla skapas bättre förutsättningar för exempelvis smartare arbetsflöden och snabbare service.
Flera AI-initiativ används redan på flera av bolagets arbetsområden, samt affärsområden och avdelningar, säger Caroline Sjölund, Marknads- och kommunikationschef på Väsbyhem.
– Som del av Väsbyhems långsiktiga arbete för att nå uppsatta klimat- och energimål, har vi bland annat installerat smart styrning och energioptimering med AI-teknik i delar av beståndet. Det möjliggör att proaktivt anpassa lägenhetstemperaturen.
För de boende kan detta rent praktiskt innebära att de upplever ett jämnare klimat i bostaden, eftersom systemet både läser av temperaturen i lägenheten och är uppkopplat till väderprognoser.

Väsbyhem har även en Chatbot på sin hemsida – döpt till Hembot – som svarar på besökares frågor, vilket möjliggör för hyresgästerna att ställa frågor både under och utanför kundcentrets öppettider.
– Vi utvecklar vår kommunikation och service med hjälp av mätdata som tas fram med AI som analysverktyg kring inkommande frågor i vår felanmälan, använder AI-teknik i vår fakturahantering på ekonomisidan och även inom projektledning i nyproduktionsprojekt.
Caroline Sjölund berättar att man även tar hjälp av AI i text- och innehållsproduktion, filmproduktion och ISO-rutiner. Inom rekryteringsprocessen används en tjänst där AI hjälper till att anonymisera ansökningarna.
– Vi tittar på fler möjligheter och fortsätter att utveckla hur vi kan arbeta med AI som verktyg och hjälpmedel att effektivisera och förbättra vårt arbetssätt och vässa vårt kunderbjudande, säger Caroline Sjölund.
Vi vill att AI ska vara ett stöd i vardagen, inte något som känns främmande eller otillgängligt.
Satsningen har pågått sedan hösten 2024 och omfattar både strategiska och operativa delar. Redan i oktober fanns interna riktlinjer för ansvarsfull AI-användning på plats och i november inrättades ett AI-råd med representanter från hela verksamheten.
I mars 2025 slutfördes introduktionsserien för samtliga medarbetare, där alla enheter deltagit i genomgångar med fokus på syfte, risker och tillämpning av AI.
En nyligen genomförd intern enkät visar att 55 procent av medarbetarna på Väsbyhem redan aktivt använder generativ AI i sitt arbete.
– Genom att ge alla medarbetare en trygg introduktion till AI skapar vi förutsättningar för att tekniken ska kunna användas klokt och effektivt i hela organisationen. Vi vill att AI ska vara ett stöd i vardagen, inte något som känns främmande eller otillgängligt, säger Berulv Tøndel, verksamhetsutvecklare på Väsbyhem.